«شبکه‌های اجتماعی مجازی و هويت کردی» منتشر شد

«شبکه‌های اجتماعی مجازی و هويت کردی» منتشر شد

«شبکه‌های اجتماعی مجازی و هويت کردی» منتشر شد


پژوهش «شبکه‌های اجتماعی مجازی و هویت کردی» که توسط محمد خلجی و امید بهرامیان و با نظارت دکتر مهدی منتظرقائم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است در قالب کتاب منتشر شد.


width=206

موضوع اصلی این پژوهش «شبکه‌های اجتماعی مجازی» و «هویت قومی» است و به دنبال پاسخگویی به این سوال است که شبکه‌های اجتماعی مجازی چه اثری بر مؤلفه‌های هویت قومی در ایران گذاشته و به طور مشخص، عضویت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی بین دانشجویان کُرد دانشکده‌های فنی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران، چه تأثیری بر خودآگاهی، تعلق و تعهد هویتی دنیای آفلاین آنان گذاشته است؟

بر اساس نتایج این پژوهش، تنها نقش شبکه اجتماعی کلوب در شکل‌گیری متغیرهای موثر بر هویت قومی و نیز تقویت هویت قومی و افزایش ظرفیت گرایش به جنبش قومی، محرز شده است. همچنین این پژوهش نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی به خودی خود نمی‌توانند تأثیر عمده‌ای بر هویت قومی داشته باشند، بلکه باید ریشه‌های شکل‌گیری و تقویت هویت قومی را در دنیای آفلاین جست‌وجو کرد.

پژوهشگران این اثر با توجه به نتایج به دست آمده خواستار توجه به وجوه هویت قومی کردی در رسانه‌های دولتی، به‏خصوص رسانه‌های دیداری و شنیداری‌ شده و یکی از راهکارهای بازنمایی مناسب هویت قومی کردی را راه‌اندازی رسانه‌های دیداری و شنیداری به زبان کردی، با محوریت هویت متعادل قومیت کُرد و همسو با هویت جامعه‌ای (ملی ایرانی) بیان کرده‌اند. این پژوهش، تولید محصولات فرهنگی با محتوای روابط بین فرهنگی و بین قومی را در راستای تقویت هویت ملی ضروری دانسته و تاکید می‌کند که باید در سیاست‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و جنبه‌های قومیتی آنها بازنگری شود.

این اثر همچنین با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می‌کند نقش شبکه‌های اجتماعی در بازیابی هویت قومی و جنبش‌های قومی در بزنگاه‌های خاص سیاسی و تاریخی بررسی شود.

 


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید