«چرایی محبوبیت عام حافظ؛ یک بررسی جامعه‌شناختی» منتشر می‌شود

«چرایی محبوبیت عام حافظ؛ یک بررسی جامعه‌شناختی» منتشر می‌شود

پژوهش«چرایی محبوبیت عام حافظ؛ یک بررسی جامعه‌شناختی»  را مرتضی کرامتی سورکی انجام داده و به منظور انتشار، در قالب کتاب تدوین شده است.

آنچه در این پژوهش بدان توجه شده نه توافق عام نخبگان در اقبال به حافظ، بلکه چرایی استقبال تودۀ عام مردم از حافظ است که به طور ویژه خود را در رواج انواع و اقسام تفأل از دیوان او نشان می‌دهد. نویسنده این کتاب تأکید می‌کند: « جایگاه پرفروش­ترین کتاب ایران پس از قرآن، نیز گواه دیگری است بر محبوبیت عام حافظ. پرسش اساسی مطرح شده در این پژوهش نیز از همین‌جاست؛ چرا چنین است؟ چرا حافظ را لسان‏ الغیب دانسته ­اند نه دیگری را؟ این جایگاه لاهوتی دست­نایافتنی از کجاست؟»

وی تصریح می‌کند: «در جست­وجوی پاسخی درخور، سراغ خوانندگان رفته­ایم، خوانندگان عادی شعر حافظ و نه استادان حافظ­پژوهی و حافظ‏شناسی. خواسته­ایم ببینیم خوانندگان عادی در حافظ و شعر او چه می­بینند و چه تفسیری در ذهن دارند که سبب می­شود این چنین دوستش بدارند.» پژوهشگر این اثر البته تأکید می‌کند که «شمار مصاحبه­ شوندگان در این کار اندک بوده و ما به هیچ وجه قصد تعمیم نتایج تحقیق به کل جامعۀ ایران را نداریم؛ تنها می‌خواهیم فرضیات خود را به وسیلۀ مصاحبه با چند خوانندۀ عادی شعر حافظ، محک بزنیم.»

کتاب «چرایی محبوبیت عام حافظ؛ یک بررسی جامعه‌شناختی»در ۱۶۱ صفحه و با قیمت ۱۱۰۰۰ تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به‌زودی منتشر می‌شود.


برای خرید اینجا کلیک کنید.




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید