کتاب «زيبايي در انديشه سنت‏گرايان» منتشر می‎‌شود

کتاب «زيبايي در انديشه سنت‏گرايان» منتشر می‎‌شود

کتاب «زيبايی  در انديشه سنت‏گرايان» اثر پژوهشی دكتر رضا ماحوزی، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

 « سنت‌گرایی و سنت‌گرایان معاصر»، «مفهوم سنت» ، «متافيزيك سنت» و «زيبايی طبيعی  و هنری» چهار فصل این کتاب است.

این کتاب در جستجوی آشنایی با اندیشه سنت‏گرایان درباره زیبایی و جایگاه آن در فرهنگ و بینش بشری است و تلاش مي‌کند تا پرسش‌های پژوهشگران حوزه اندیشه سنت‌گرایی و نیز سوالات منتقدان سنت‏گرایی‌ یا دانشجويان علاقه‏‌مند به فلسفه هنر را طرح و بررسی کند؛ پرسش‌هایی نظیر این‌که اساساً سخن و ادعاي سنت‏گرايان حوزه هنر، ارزش هنری و حتی زیباشناختی آثار هنری چيست و چرا زيبايی طبيعی و هنری در اين سطح گسترده مورد توجه آنان واقع شده است؟

آيا در روزگاري كه برخي از مدعيان بازگشت به سنت یا برخي از ايدئولوژیهای انقلابی خواستار استفاده ابزاری از هنر برای بيان سريع‌تر و انتقال راحت‌تر آموزه‌های فكری خويش هستند، سنت‏گرايان معاصر نيز به هنر در  موضعی تاريخی و به‌مثابه ابزاری برای گذر از عصر مدرن و مصائب و معضلات فكری و مادی آن توجه کرده‌‏اند یا آنکه هنر برای این گروه ارزشی مستقل و برتر از وجهه کاربردی و ابزاری آن دارد؟

و آيا معرفی وظايفی مشخص برای هنر و هنرمند، اصل خلاقيت هنری هنرمندان و تفاوت و تنوع آثار هنری آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌‌دهد و درنهايت، توليداتی مشابه عرضه‌ می‌دارد؟

این اثر پژوهشی همچنین این سوال را مطرح و بررسی می‌کند که آيا در دنيای جديد، مي‌توان اثر هنری‌ای برمبنای انديشه سنت‏گرايان توليد كرد و آيا چنين اثری تاكنون توليد شده است؟

به اين منظور در این کتاب، پس از معرفي اجمالي عصر حاضر و سنت‏گرايان سرشناس، مفهوم سنت و اركان متافيزيكي آن تشريح شده و در ادامه مسائل و پرسش‌هايی که مطرح شد به‌گونه‌ای تحليلی در فصل مربوط به زيبايی طبيعی و هنری بررسی شده است.


برای خرید اینجا کلیک کنید.




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید