طرح پژوهشی «رپ فارسی در فضاهای اجتماعی مجازی» اجرا می‌شود

طرح پژوهشی «رپ فارسی در فضاهای اجتماعی مجازی» اجرا می‌شود

طرح پژوهشی «چگونگی شکل‌گیری سوژه رپر فارسی و رپ فارسی در فضاهای اجتماعی مجازی» توسط حامد کیا در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا می‌شود.

هدف این پژوهش، بررسی چگونگی شکل‌گیری رپ فارسی در سه فضای مجازی فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام است. موسیقی زیر زمینی چون راک و رپ از دو گونه نمونه‌های نه چندان نوظهور در قالب خرده فرهنگ جوانان هستند. آنچه در این پژوهش مدنظر است بررسی تقاطع عمومی شدن تکنولوژی رسانه،‌ چون گوشی‌های موبایل و شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند: فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام، با گسترش نوع موسیقی زیر زمینی رپ فارسی است.

به عبارت دیگر پژوهشگر در این طرح، به دنبال پاسخگویی به این سوالات است: چگونه رپ فارسی در پیوند خود با تکنولوژی و وسایل ارتباطی دیجیتال، زبان گویایی پیدا کرده است؟ چگونه سوژه رپر فارسی در فضای شکبه‌های اجتماعی مجازی شکل می‌گیرد؟ چگونه رپر‌ها خود را، به‌واسطه حضور در فضای مجازی، به عنوان قهرمان یک نسل بازنمایی می‌کنند؟ نقش مخاطبان نسبت به آن‌ها در فضای مجازی چگونه است؟ چگونه رپ فارسی یک نظام دلالت‌مند را در خلال فضای شبکه‌های اجتماعی مجازی شکل داده است که در برابر فضای مشروع وزارت ارشاد قرار می‌گیرد؟


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید
حسین ٠٤ تير ١٣٩٩

این برنامه رو الان دیدم و خیلی جالب بود البته چون افرادی که تحلیل انجام داده بودن تخصصی تو موسیقی رپ نداشتن، نتونستن جامع و کامل تحلیل کنند این موسیقی رو مثلا یکی از بزرگترین شاخه های رپ ایرانی، حوزه فلسفه و عرفان هست که کاملا منحصر به ایران هست و حتی رپ آمریکایی هم چنین موضوعی رو تو خودش نداره، حالا زمان ضبط این برنامه رو نمیدونم ولی الان که سال 1399 هستیم بزرگترین مضمون مورد استفاده تو رپ فارسی، عرفان و فلسفه هست و رپرایی مث رضاپیشرو و سورنا و بهرام سردمداران این بخش هستن ولی تو این تحلیل بهش اشاره ای نشد!