هنرهای تزيينی رو به زوال در حوزه معماری

هنرهای تزيينی رو به زوال در حوزه معماری
  • نویسنده: مریم سلطانی
  • قیمت: - ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این کتاب، دستاورد پژوهشی است با عنوان «شناسایی و معرفی هنرهاي تزييني وابسته به معماري رو به زوال نقاشي پشت آینه، كپ‌بري، لایه چینی و طلاچسبان و نقاشی دیواری» که توسط مریم سلطانی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

این کتاب، با تمرکز بر چهار هنر تزیینی وابسته به معماری رو به زوال دورة صفوی و قاجار، در چهار فصل تدوین شده است. «نقاشی پشت شیشه»، «کُپ‌بری»، «لایه‌چینی و طلاچسبان» و «نقاشی دیواری» عناوین فصل‌های اول تا چهارم این کتاب است. در هر فصل  ضمن اشاره به تاریخچه و معرفی هر کدام از هنرهای تزیینی، اصول فنی برای ایجاد اثر هنری و نیز عوامل آسیب‌رساننده به آن مطرح و در پایان، راه‌کارهایی برای جلوگیری از زوال این هنرها پیشنهاد شده است.

از جمله بناهای شاخص بررسی شده در این پژوهش، کاخ چهلستون، کاخ عالی‌قاپو، کاخ هشت بهشت، خانه‌های تاریخی وثیق، حقیقی، امام جمعه، ملاباشی، اژه‌ای و مدرسه تاریخی رودابه است که هر کدام از لحاظ دارا بودن این نمونه تزیینات، شاخص و منحصربه‌‌فرد هستند. دراین کتاب برای مثال از کپ‌بری‌های مدرسه رودابه برای اولین بار نام برده شده است.

کتاب «هنرهاي تزييني رو به زوال در حوزه معماری» در ۲۲۲ صفحه، رنگی و مصور و به صورت الکترونیکی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید