«آینده‌‏نگاری راهبردی ایران»

«آینده‌‏نگاری راهبردی ایران»
  • نویسنده: محمدمهدی مولایی - حامد طالبیان
  • قیمت: ۲۷۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

   کتاب «آینده‌‏نگاری راهبردی ایران» دومین اثر گروه تحقیقاتی آینده‌‏بان در حوزه مسائل آینده‌‏پژوهی ایران است. این کتاب از دو بخش تشکیل شده و بر خلاف اثر قبلی با عنوان «آینده‌‏پژوهی ایران» که فقط با هدف ثبت و انتقال تجربه‏‌های پژوهشی پروژه‌‏های «آینده‌‏پژوهی ایران» منتشر شده است، در بخش دوم، رویکرد «آینده‏‌نگاری راهبردی» مکتب فرانسه، برای نخستین بار به‌‏شکل عملیاتی به جامعه علمی ایران معرفی می‌شود.

   بر این ‌اساس، بخش اول کتاب، شامل سه مقاله است که برخی جنبه‌‏های نظری و روش‌‏شناسانه یافته‌‏های «آینده‌‏پژوهی ایران ۱۳۹۵» توضیح داده می‌شود. این مقاله‌ها از نظر موضوعی، مشابه کتاب نخست است اما از منظر روشی، مباحثی تکمیلی و متفاوت، عرضه می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند از این مقاله‌ها هم به منظور آشنایی با مباحث تکمیلی روش‌های پیش از این شناخته‌شده در گزارش عمومی ابتدای سال ۱۳۹۵، هم به ‌عنوان مکملی برای آشنایی بیشتر با روش‌هایی چون «بالانس اثرات متقابل» و ابزار و نرم‌افزار تحلیلی آن، سناریوویزارد، استفاده کنند که بر خلاف روش‌های سنتی کیفی، برای سناریوسازی محاسباتی از آن استفاده می‌شود.

 در بخش دوم کتاب، با عنوان «آینده‏‌نگاری راهبردی ایران» نتایج پنج پژوهش مستقل از «آینده‌‏پژوهی ایران ۱۳۹۵» ارائه شده است که از داده‌‏های این پژوهش سالانه به‏ عنوان یافته‌های تجربی اولیه برای طراحی و اجرای مطالعات موردی استفاده کرده‌‏اند. هر یک از این مقاله‌ها، موضوع و روش مستقلی دارد و وجه اشتراک‏ این مقاله‌ها در آن است که در گام نخست تلاش کرده‌‏اند با بهره‌‏گیری از یافته‏‌های گزارش عمومی «آینده‌‏پژوهی ایران ۱۳۹۵» به‏ موضوع‌ها و مسائل تخصصی‌تر بپردازند و تحلیل‏‌های ثانویه انجام دهند و در گام دوم، در هر یک از مقاله‌های این بخش، یکی از روش‏‌ها و نرم‌‏افزارهای رویکرد «آینده‌‏نگاری راهبردی» مکتب فرانسه به کار گرفته شده است.درواقع بخش دوم کتاب دو هدف را محقق می‌کند؛ هم از منظر محتوایی، یافته‏‌های جدیدی درباره آینده ایران در حوزه‏‌های مختلف ارائه می‌دهد و هم از نظر روش‏‌شناسانه، مجموعه روش‌‏ها و ابزارهای جدیدی را به جامعه علمی ایران معرفی می‌کند.

قابل ذکر است که در این کتاب، برای نخستین بار نتایج پژوهش‌‏های انجام شده با همه مجموعه روش‌‏ها و ابزارهای تحلیلی و نرم‌افزاری رویکرد «لاپراسپکتیو» ارائه شده است. بنابراین، در بخش دوم این کتاب، خواننده با مجموعه کامل روش‌شناختی و ابزارهای تحلیلی و نرم‌افزاری این مکتب آشنا خواهد شد که اجرای کامل مدل نظری لاپراسپکتیو را ممکن می‌سازد.  

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید