کنوانسیون برن، عضویت کشورها و وضعیت ایران در شرایط موجود

گزارش فرهنگی بررسي «کنوانسیون برن، عضویت کشورها و وضعیت ایران در شرایط موجود»  توسط دکتر منصوره فصیح رامندی، عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

اين  گزارش با اشاره به اينكه عدم پیوستن ایران به این کنوانسیون مخالفان و  موافقانی دارد تاكيد مي‌كند که در عرصة تعاملات حقوقی نمی‏توان انتظار داشت  که علی‏رغم التزام دیگران به حفظ حقوق مؤلفان، ما خود را به این قوانین  ملتزم ندانیم.

بر اساس اين گزارش عضویت ایران در کنوانسیون‏‌های جهانی حق  مؤلف از جمله معاهده برن، مستلزم تدارک مقدماتی در عرصة نظری(قانون نویسی)  است؛ چراکه بدون تمهیدات لازم در سطح ملی، عضویت ايران در این معاهدات  به‏‌طور قطع مشکلات و مسائل بسیاری را در پی خواهد داشت. 

اين گزارش  همچنين با تصريح اينكه مسئولان کشور، ضرورت پیوستن ایران به پیمان‏‌های  بین‏‌المللی کپی‏‌رایت را احساس کرده‏‌اند، تاكيد مي‌كند كه ترسیم ساختار  حقوقی به‏‌منظور عملی شدن پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون،  امری ضروری و غیرقابل انکار است. به استناد اين گزارش، با بررسی کارشناسانه  و به روز کردن قوانین مربوط به مالکیت فکری می‏توان زمینه مناسب را برای  الحاق کشورمان به کنوانسیون برن فراهم کرد. 

اين گزارش، نخستین زیان  نپیوستن به این کنوانسیون را منزوی شدن ايران به‌رغم پیشینه فرهنگی و هنری  درخشان  بيان و تاكيد مي‌كند عضویت در کنوانسیون برن بر اعتبار بین‏المللی  ايران می‏‌افزاید و یادآور شکوه تمدن کم‏نظیر ایرانی و نمایانگر شعور و  فرهنگ ایرانیان خواهد بود. همچنين از ابعاد اقتصادی و سیاسی نیز این الحاق  می‏تواند دستاوردهای بسیار مثبتی برای کشور داشته باشد که حمایت از طرح  فرش‌‏های ایرانی در سطح بین‏‌المللی یکی از این دستاوردها خواهد بود.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید