«نقش تلويزيون در ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني»

گزارش «نقش تلويزيون در ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني» اثر پژوهشي زهرا مهربان و محبوبه غفوري در صدد است با توجه به تأثير‏گذاري عميق رسانه ملي بر ترويج فرهنگ اصيل ايراني و با عنايت به نقش حساس مطالعه در تكامل فردي و اجتماعي به بررسي نقش تلويزيون به‏ مثابه پرمخاطب‌ترين رسانه جمعي در راستاي نهادينه‌‏سازي، ترويج فرهنگ مطالعه و کتابخواني افراد جامعه بپردازد.

اين گزارش كه با نظارت دكتر عبدالله  بيچرانلو انجام شده است، نبود سياست‏‌هاي كلان مدون و راهبردي علمي توسعه  فرهنگي را عامل عدم ترويج كتابخواني بيان مي‌كند و به‌طور خاص تأكيد مي‌كند  كه جايگاه و ارزش کتاب‏ در توليد آثار تلويزيوني آن‏‌گونه كه شايسته است، دیده نشده است. برنامه‌‏سازي كتاب‌محور در تلويزيون هنوز با استانداردهاي دنيا  در اين زمينه فاصله دارد و حتي تبليغ كتاب در تلويزيون فقط محدود به ايام  برگزاري نمايشگاه بين‏‌المللي كتاب شده و در ساير اوقات برنامه‌‏هاي موفق معدودی در تلويزيون به چشم مي‏‌خورد.
بر اساس اين گزارش، پيوند وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامي در تعامل و هم‏‌افزايي با سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستاي فراهم  آوردن بستر مناسب و مطلوب براي بهره‏‌برداري از امكانات موجود براي ارتقاي  فرهنگ مطالعه و كتابخواني ضعيف است لذا پيشنهاد مي‌كند چنانچه وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامي، بتواند با توجه به رسالت فرهنگي خود و با داشتن مجموعه‌هاي  مرتبط با كتاب به تدوين و اجراي چشم‌‏انداز توسعه كتابخواني در كشور بپردازد  تا ساير دستگاه‏‌هاي متولي در پرتو آن حركت كنند در اين صورت مي‏‌توان به  گسترش كتابخواني در كشور اميدوار بود.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید