نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران؛ در دو قاب ارزيابی و تحليل

گزارش «بيست ‏و ‏هشتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران؛ در دو قاب ارزيابي و تحليل» تلاش مي‌كند تا از طريق ارائه نتايج مشاهدات ميداني از اين نمايشگاه و پيمايش‌هاي انجام‌‌ شده درخصوص کتابخواني و نيز نمايشگاه، ضمن ارزيابي نمايشگاه بيست‏ و‏ هشتم، تحليلي از نقش اين نمايشگاه در کتابخواني در جامعه ايران ارائه کند.

اين گزارش  همچنين نمايشگاه کتاب را ظرفيتي فراتر از کتاب در نظر مي‌گيرد که علي‌رغم  کاستي‌هاي موجود، از ظرفيت‌هايي براي تقويت عرصه فرهنگي کشور برخوردار است  که به‌دليل تأکيد بيش از حد بر جنبه‌هاي ظاهري و کليشه‌اي نمايشگاه، در  برخي موارد از آن غفلت شده است.
 اين گزارش ضمن اشاره به نقش عوامل  فرهنگي، اجتماعي ـ اقتصادي و روان‌شناختي بر ميزان و نحوة کتابخواني افراد،  تلاش مي‌كند تا الگويي را براي اجراي تحقيقي با عنوان «پرسه‌زني فرهنگي در  نمايشگاه کتاب» به برگزارکنندگان و مسئولان ارائه کند که در آن تيمي از  محققان با حضور در نمايشگاه و مشاهده کمي و کيفي آن، با اتخاذ رويکردي  کاملاً تجربي، لايه‌هاي ناپيدا و پنهان نمايشگاه کتاب را از منظر ادراک  تخصصي خود و اتخاذ ادراک ديگران از طريق مصاحبه‌هاي عميق آشکار سازند. اين  گزارش با اشاره به اينكه نمايشگاه کتاب، فراتر از يک نمايشگاه، فرصتي  بي‌بديل براي گفت‏وگوي فرهنگي به ويژه با مسئولان فراهم آورده است اما  تأكيد مي‌كند اين فرصت در نمايشگاه از دست رفته است.
این گزارش در دو  بخش با عنوان «نقش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کتابخوانی» و  «نمایشگاه کتاب به مثابه میدان اجتماعی اثرگذار؛ گزارشی غیرساختمند از بیست  و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران» به همت لیلا باقری و غلامرضا مقدم و با  نظارت دکتر عبدالله بیچرانلو تهیه شده است.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید