«درآمدی بر ارزيابی كيفی مطبوعات كشور»

 گزارش فرهنگی «درآمدی بر ارزيابی كيفی مطبوعات كشور؛ با تأكيد بر تحليل محتوای فرهنگی، سياسی و اجتماعی مطبوعات سراسری در تابستان ۱۳۹۳»  توسط محمدجعفر اسفندیاری و با نظارت دکتر سیدمجتبی رضوی طوسی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

اين پژوهش با هدف فهم محتواي اخبار و مطالب در مطبوعات، شناخت  جهت‌گيری ها و گرايش‌های فكري روزنامه‌های مورد بررسي و بررسی جنبۀ تخصصی و  حرفه‌اي كار جرايد انجام شده است.

 اين گزارش با بيان اينكه مطالعه و مقایسۀ خبرها و تحلیل‌هاي مطبوعات  می‌تواند شناخت خوبی از گرایش‌ها و دیدگاه‌های جریان‌های فکری گوناگون و  رهبران آنها ارائه كند، تأكيد مي‌كند که این امر در تحلیل‌های اجتماعی، کمک  فراوانی به محققان و سیاستگذاران خواهد کرد.

 مهم‌ترین‌ موضوعاتي‌ كه‌ روزنامه‌ها در صفحه اول (شامل تيترهاي اصلي،  عكس اصلي، سرمقاله و ساير مطالب خبري صفحه اول) خود به آن پرداخته‌اند و  نيز مهم‌ترین‌ شخصيت‌هايي‌ كه‌ روزنامه‌ها‌ در صفحه اول خود به آنها توجه  كرده‌اند، چه كساني بوده‌اند‌؟ سوالات اين تحقيق بوده است.

 همچنين چگونگی جهت‌گيری روزنامه‌ها درباره موضوعات مطرح در صفحه اول،  مهم‌ترین حيطه‌های جغرافيايی و مكانی پوشش داده شده در صفحه اول، مهم‌ترین  شخصيت‌های مورد ارجاع در مطالب صفحات سياسی، فرهنگی و صفحه آخر روزنامه‌ها،  مهم‌ترین موضوعات (تيتر اصلی) صفحات سياسی، فرهنگی و صفحۀ آخر روزنامه‌ها،  مهم‌ترین موضوعاتی كه روزنامه‌ها در صفحات سياسی، فرهنگی و صفحۀ آخر خود  به آن پرداخته‌اند، نوع جهت‌گيريی روزنامه‌ها در‌ مطالب صفحات سياسی،  فرهنگی و صفحۀ آخر، مهم‌ترین حيطه‌های جغرافيايی و مكانی پوشش داده شده در  مطالب صفحات سياسی، فرهنگی و صفحۀ آخر روزنامه‌ها، مهم‌ترین ارزش‌های خبری  به‌كار رفته در مطالب «خبری»،‌ چگونگی طبقه‌بندی و گونه‌بندی «نوع» مطالب،  مهم‌ترین منابع خبری روزنامه‌ها، حجم و سطح پوشش تقريبی آگهي‌هايی بازرگانی در هرکدام از روزنامه‌ها، آگهی های بازرگانی روزنامه‌ها و ميزان  سهم موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از صفحات گوناگون روزنامه‌ها  از ديگر سوالاتی است كه در اين تحقيق به آنها پاسخ داده شده است.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید