«کارکرد فرهنگی مطبوعات تخصصی مد و پوشاک در ايران»

گزارش فرهنگی «کارکرد فرهنگی مطبوعات تخصصي مد و پوشاک در ايران» توسط دکتر سيده راضيه ياسينی، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با نظارت دكتر عبدالله بيچرانلو در پژوهشگاه انجام شده است.

اين گزارش در سه بخش، ضمن معرفی و تحليل محتواي پنج نمونه از مجلات تخصصی مد و پوشاک در ايران، به کارکرد فرهنگی نشريات تخصصی مد در ايران پرداخته است.

بر اساس اين گزارش، اهميت مجلات تخصصی مد و لباس را در ايران مي‌توان از دو منظر بررسي كرد:

1. اين مجلات به مثابه يک رسانه مهم می توانند سليقه و ذائقه مخاطبان خود را به نوع خاصی از سليقه و ذائقه در زمينة پوشاک هدايت کنند و با تبليغ نمونه‌هايی از سبک پوشش، پيام خوش‌پوشی و يا به روز بودن را به مخاطبان خود ارائه و از آنان برای مصرف انواع خاصی از پوشاک دعوت نمايند.

2. اين گروه از نشريات علاوه بر معرفی انواع لباس‌هاي جديد و به روز، با ايجاد فضايی آموزشی و توليدی، جايگاه مخاطب را از مصرف‌کنندگی صرف ارتقا داده و امکان دخالت آنان در فرايند توليد يک لباس را فراهم مي‌سازند. بديهی است که در اين چرخه، بخشي از درآمدهای مالی خانواده‌ها نيز ذخيره شده و سبب اعتماد به نفس و تفاخر کسانی می‌شود که قادر به دوخت لباس مورد نظرشان با سليقه شخصی خود می‌شوند.

اين گزارش با تأكيد بر اينكه انتشار هدفمند و ديده‌بانی شده مجلات تخصصی مد مي‌تواند از يک‌سو به حضور فرهنگ لباس ايراني در اذهان عمومي مدد ‌رساند و از سوي ديگر  به اقتصاد خانواده کمک نمايد، پيشنهاد مي‌كند نوعی از مطبوعات تخصصی مد و لباس ايجاد شوند که به طور مشخص با بهره‌مندی از پيشينه فرهنگ و الگوهای لباس ايرانی، بن‌مايه‌های لباس ايرانی و اسلامی را در دستور کار طراحی لباس‌های ايرانيان معاصر قرار دهند.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید