گزارش فرهنگی هشتمین جشنواره تجسمی فجر ۱۳۹۴

گزارش فرهنگی«هشتمین جشنواره تجسمی فجر ۱۳۹۴»  توسط دکتر محمدرضا مریدی، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

در این اثر به جشنواره تجسمی فجر که با ۳۰ سال تأخیر در مقایسه با جشنواره فیلم و موسیقی در کشور برگزار شد، پرداخته شده است. پژوهشگر، ابتدا به شرح مختصری از ریشه‌های آئینی جشنواره‌ها پرداخته و به شباهت‌های آن با کارناوال‌ها و فستیوال‌ها اشاره کرده است. وی سپس به جشنواره‌ها به‏ منزله  نهاد اجتماعی هنر پرداخته که با جایزه دادن و تقدیر کردن‌ها همچون دروازه‌بانان مرزهای جامعه هنری عمل می‌کنند و میدان هنر را شکل می‌دهند. در نهایت نیز به مواضع گفتمانی جشنواره‌ها پرداخته شده که با جهت دادن به جریان‌های هنری به بازتولید گفتمان‌های قدرت می‌پردازند.

نویسنده این گزارش تأکید می‌کند برای ارزیابی دقیق‌تر جشنواره تجسمی فجر، لازم است پرسیده شود: ارزیابی از آثار ارائه شده در جشنواره تجسمی فجر هشتم، چگونه بوده است؟ حاشیه‏ها و نقدهای وارد به جشنواره فجر هشتم چه بوده است؟ آیا دستاورد تازه‌ای در جشنواره فجر هشتم به دست آمد؟ با پاسخ به پرسش‌های مطرح شده می‌توانیم ارزیابی‌ای از روند جشنواره تجسمی فجر به دست آوردیم و به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی بهتر کمک کنیم.

کندوکاوی در مفهوم و عملکرد جشنواره‌ها، جشنواره؛ کارناوال، فستیوال، المپیک جشنواره؛ نهاد اجتماعی هنر، جشنواره؛  نهاد اجتماعی هنر، جشنواره؛ مواضع گفتمانی قدرت، دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها و تاثیر آن بر جریان نقاشی ایران، زمینه‌های ظهور و ناسازه‌های حضور جشنواره تجسمی فجر، سایه اقتصاد هنر و آسیب‌شناسی جشنواره هشتم: قوت، ضعف، فرصت و تهدید اهم مطالب مندرج در گزارش «جایزه‌ها و جشنواره‌ها در هنرهای تجسمی کشور؛ گزارش فرهنگی هشتمین جشنواره تجسمی فجر ۱۳۹۴ » است.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید