فرهنگ ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌الملل فرهنگی

گزارش پژوهش «فرهنگ ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌الملل فرهنگی» توسط خاطره بخشنده،  کارشناس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه شده است.

پژوهشگر این گزارش با بیان اینکه شركت و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌المللی از جمله شیوه‌های جذاب؛ پرمخاطب و مرسومی است كه در معرفی فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی و ایرانی نقش دارد، اشاره می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در سال‏های پس از انقلاب اسلامی برای این منظور در نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه كتاب فرانكفورت، نمایشگاه كتاب وین، نمایشگاه‌های فیلم، عكاسی،‌گردشگری و ... شركت کرده و جدیدترین آثار و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته است. ازاین‌رو سؤال اصلی گزارش حاضر این است که برای معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی چگونه می‌توان از حضور در نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌المللی استفاده کرد؟

نویسنده این گزارش، برای پاسخ به پرسش تحقیق، ابتدا نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌الملل را معرفی و سپس به نحوه حضور ایران در این نمایشگاه‌ها پرداخته است.

پژوهشگر این گزارش برای حضور مؤثرتر و برگزاری بهتر نمایشگاه‌ها پیشنهاد‌هایی ارائه کرده است؛ تلاش دیپلمات‌های فرهنگی در کشورهای محل مأموریت برای شناخت اینکه چه بخش‌ها و آثاری از ایران در کشور مقصد جذاب است و به شناخت فرهنگ ایران بیشتر کمک می‌کند، تلاش در جهت رسانه‌ای كردن محصولات و رویدادهای فرهنگی کشور، توجیه سفرا و رایزنان فرهنگی کشور برای تبلیغ هنر و فرهنگ ایرانی، اطلاع‌رسانی دقیق و جامع در سطح کشور در راستای شرکت‌دادن افراد هنرمند برای حضور و کمک به آنها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ترجمه بعضی از آثار هنری و فرهنگی ایران به چندین زبان مختلف و استفاده از آثار صنایع‌دستی برای جلوه بیشتر غرفه‌های ایران بر اساس هنر و معماری ایرانی – اسلامی از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این گزارش است.





مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید