سینمای ایران و جشنواره‌های جهانی

در این گزارش که توسط دکتر اعظم راودراد، استاد دانشگاه تهران، و مهدی بدرالدین در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است،  به اختلاف نظرهای میان منتقدان و کارشناسان سینما درباره حضور و موفقیت فیلم‌های سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی، توجه و مطالعه شده است. اختلاف نظرهایی که از نخستین حضور فیلم‌های ایرانی در این جشنواره‌ها شکل گرفت و همچنان نیز ادامه دارد و مانع از استفاده بهینه سینمای ایران از ظرفیت بالقوه جشنواره‌های بین‌المللی برای رسیدن به اهداف مورد نظرش شده است.

در این گزارش ابتدا نظرهای منتقدان و کارشناسان سینمایی درباره «دلایل موفقیت سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی» در دو دسته تقسیم شده است:

۱-  «دلایل مثبت و سینمایی» مانند ارزش هنری و تکنیک بالای فیلم‌ها، وجود مفاهیم اخلاقی و انسانی در فیلم‌ها، سادگی و نمایش زندگی روزمره و ...

۲-  «دلایل منفی و غیرسینمایی» مانند نمایش تصویری و سیاه و منفی از زن و کودک ایرانی، نمایش ناهنجاری‌های اجتماعی، عدم نمایش نمادهای زندگی شهری و مدرن و....

 سپس با تحلیل سه فیلم بچه‌های آسمان، طعم گیلاس و جدایی نادر از سیمین به بررسی دلایل موفقیت این فیلمها پرداخته است.

تاریخچه حضور سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی، آمار جوایز، حضور و داوری سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی، اهداف جشنواره‌های سینمایی، اهداف ایران از شرکت در جشنواره‌های سینمایی، سینمای جشنواره‌ای ایران، سیاه‌نمایی یا هنرنمایی؟، تحلیل فیلم بچه‌های آسمان، تحلیل فیلم طعم گیلاس، تحلیل فیلم جدایی نادر از سیمین و ارزیابی فیلم‌ها از منظر دلایل موفقیت در جشنواره‌ها از مهمترین بخشهای این گزارش است.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید