اساسنامه

اساسنامه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات


مقدمه

  • به منظور تحقق بخشي از وظايف پژوهشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز پاسخگويي به نيازهاي پژوهشي كشور در زمينه مسائل فرهنگي، هنري و ارتباطات، مؤسسه پژوهشي فرهنگ، هنرو ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در اين اساسنامه به اختصار مؤسسه خوانده مي­شود براساس مجوز شماره ۱۳۸۰/۲۲ مورخ ۱۳۷۸/۳/۲۶ شوراي گسترش آموزش عالي تأسيس شده است و امور آن برطبق مفاد اين اساسنامه، قوانين، مصوبات و مقررات مربوط اداره مي‌­شود.


ماده ۱) هدف

  • هدف از تأسيس مؤسسه ارتقاء سطح فرهنگ از طريق انجام پژوهش‌­هاي علمي در زمينه‌­هاي فرهنگ، هنر و ارتباطات مي­‌باشد.

ماده ۲) وظايف

  • بررسي و  شناسايي نيازهاي پژوهش فرهنگي
  • انجام طرح­هاي  پژوهشي در زمينه­‌هاي فرهنگ، هنر و ارتباطات و مسائل مربوط
  • ارائه  خدمات مشاوره علمي، فني و اطلاع‌­رساني در ارتباط با برنامه­‌هاي پژوهشيمرتبط
  • فراهم آوردن امكانات لازم و متناسب با برنامه­‌ها و طرح‌­هاي پژوهشي
  • برقراري ارتباط سازنده با مؤسسات و جوامع علمي و پژوهشي داخل و خارج از كشور و انجام پژوهش‌‌هاي مشترك در چارچوب قوانين و مقررات مربوط
  • ايجاد ارتباط علمي با نيروهاي متخصص و خلاق در مراكز علمي و پژوهشي در جهت پيشبرد اهداف مؤسسه
  • بهره­‌گيري از آخرين نتايج پژوهش­ها و پژوهش­‌هاي علمي در زمينه مطالعات فرهنگي
  • اتخاذ تدابير لازم به منظور كاربست يافته­‌هاي پژوهشي
  • برگزاري  همايش­ها و گردهمايي­‌هاي فرهنگي داخلي و خارجي طبق ضوابط و مقررات مربوط
  • همكاري و پشتيباني از فعاليت­‌ها و برنامه‌­هاي پژوهشي فرهنگي ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي
  • اهتمام به انتشار تأليفات،‌ ترجمه‌­ها و يافته­‌هاي پژوهشي به صورت مكتوب، سمعي و بصري و رايانه‌­اي طبق ضوابط و مقررات مربوط

ماده۳

  • مؤسسه از تاريخ تصويب داراي شخصيت حقوقي مستقل است.

ماده ۴ 

  •  محل فعاليت مؤسسه در شهرستان تهران مي­‌باشد.

ماده ۵) اركان

  • هيأت امنا
  • رئيس
  • شوراي  پژوهشي



ماده ۶) هيأت امنا

  • اعضاي هيأت امناي مؤسسه عبارتند از:
  • وزير  فرهنگ و ارشاد اسلامي (رئيس هيأت امنا)‌
  • وزير علوم، تحقيقات و فناوري يا نماينده وي
  • رئيس سازمان برنامه و بودجه يا نماينده وي
  • سه تا پنج تن از شخصيت­‌هاي علمي - فرهنگي، محلي - اجتماعي و يا كشوري كه نقش مؤثري در توسعه و پيشرفت مؤسسه داشته باشند.
  • رئيس  مؤسسه (دبير هيأت امنا)‌


تبصره ۱- حداقل دو تن از شخصيت­‌هاي بند (۴)‌ بايد از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌­ها و مؤسسات پژوهشي باشند.

تبصره ۲- اعضاي بند (۴) به پيشنهاد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و تأييد و حكم وزير علوم، تحقيقات و فناوري براي مدت ۴ سال منصوب مي­‌شوند و در يك زمان حداكثر مي­‌توانند عضو دو هيأت امنا باشند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

 

ماده ۷- وظايف و اختيارات هيأت امنا 

  • تدوين و تصويب آئين نامه داخلي هيأت امنا
  • تصويب سازمان اداري مؤسسه براساس ضوابط و مقررات مربوط
  • بررسي و تصويب بودجه مؤسسه كه از طرف رئيس مؤسسه پيشنهاد مي­‌شود.
  • تصويب بودجه تفصيلي مؤسسه
  • تصويب  حساب­‌ها و ترازنامه سالانه مؤسسه
  • تصويب  نحوه وصول درآمدهاي اختصاصي و مصرف آن با رعايت ضوابط و مقررات مربوط
  • كوشش براي جلب كمك­‌هاي بخش خصوصي و عوايد محلي اعم از نقدي، تجهيزاتي و ساختماني، با رعايت ضوابط و مقررات مربوط
  • تصويب آئين نامه مالي و معاملاتي مؤسسه در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
  • تعيين ميزان پرداخت حق التحقيق، حق التدريس، حق الترجمه، حق التأليف و نظائر آن با رعايت ضوابط و مقررات مربوط
  • بررسي گزارش عملكرد سالانه مؤسسه كه از طرف رئيس مؤسسه ارائه مي­شود.
  • تأييد سياست­‌ها، اهداف و خط مشي­‌هاي علمي و حدود فعاليت­‌هاي مؤسسه و ارائه آن به  وزارت علوم، تحقيقات و فناوري


ماده ۸- رئيس 

  • رئيس مؤسسه كه نماينده قانوني مؤسسه در مراجع حقيقي و حقوقي مي­باشد از بين اعضاي هيأت علمي با معرفي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، تأييد وزير علوم، تحقيقات و فناوري و حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب مي‌­شود.



ماده ۹- وظايف و اختيارات رئيس 

  • اداره و  هدايت امور مؤسسه و نظارت بر حسن اجراي كليه فعاليت­‌هاي آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مربوط
  • پيشنهاد تشكيلات مؤسسه به هيأت امنا براي تصويب
  • صدور احكام معاونان و مديران مؤسسه براساس تشكيلات مصوب
  • امضاي  قراردادها و اسناد مالي و اداري در چهارچوب ضوابط و مقررات مصوب
  • تنظيم و پيشنهاد بودجه سالانه و تفصيلي به هيأت امنا براي تصويب
  • تنظيم و پيشنهاد برنامه سالانه و پنج ساله به هيأت امنا براي تصويب
  • ارسال صورتجلسات هيأت امناء مؤسسه به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
  • ارائه گزارش عملكرد سالانه مؤسسه به هيأت امناء، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
  • پيشنهاد آئين نامه مالي و معاملاتي پژوهشگاه به هيأت امناء جهت تصويب
  • تهيه و  پيشنهاد سياست­‌ها، اهداف و خط مشي­‌هاي مؤسسه به هيأت امناء



ماده ۱۰- شوراي پژوهشي 

- تركيب شورا عبارت است از:

  • رئيس  مؤسسه (رئيس شورا)‌
  • معاون  پژوهشي مؤسسه (دبيرشورا)
  • رؤساي  پژوهشكده­‌ها
  • دو تا پنج تن از اعضاي هيأت علمي


تبصره ۱- حداقل دو تن از اعضاي بند (۴) بايد از ميان پژوهشگران و صاحبنظران خارج از مؤسسه با معرفي رئيس مؤسسه و تأييد معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انتخاب شوند.

تبصره۲- اعضاي بندهاي (۲)، (۳)‌ و (۴) با حكم رئيس مؤسسه منصوب مي­‌شوند.

تبصره ۳- اعضاي بند (۴)‌ براي مدت چهارسال انتخاب مي­‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

 

ماده ۱۱- وظايف و اختيارات شوراي پژوهشي 

  • تصويب طرح­ها و برنامه­‌هاي پژوهشي
  • نظارت بر كيفيت و حسن اجراي طرح­هاي پژوهشي
  • نظارت بر انتشار نشريه­‌هاي پژوهشي
  • بررسي  نيازهاي تجهيزاتي، انتشاراتي و پژوهشي
  • تعيين خط  مشي مؤسسه براي ارتباط علمي با ساير مراكز آموزشي – پژوهشي، در محدوده ضوابط  و مقررات
  • ارزيابي  نتايج فعاليت­‌هاي پژوهشي
  • بررسي و  تصويب سفرهاي علمي كوتاه مدت و بلند مدت



ماده ۱۲

  •  مؤسسه از نظر مقررات مالي مشمول قانون نحوه انجام امور مالي و معاملاتي دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقات مصوب مورخ ۱۳۶۹/۱۰/۱۸ مجلس شوراي اسلامي است.

 

ماده ۱۳

  •  اعضاي هيأت علمي مؤسسه از نظر مقررات استخدامي و نحوه انتخاب و گزينش (علمي و عمومي) تابع ضوابط و مقررات جاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مي­‌باشند.

 

ماده ۱۴

  •  فضا، امكانات و تجهيزات، مؤسسه بايد مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري باشد.

ماده ۱۵

  •  مؤسسه تابع كليه قوانين، مقررات، ضوابط و آيين نامه‌­هاي مربوط مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير قوانين و مقررات جاري كشور مي­‌باشد.


ماده ۱۶- انحلال 

- مؤسسه در موارد زير پس از تصويب شوراي گسترش آموزش عالي منحل مي­‌شود:

  • به پيشنهاد هيأت امناء مؤسسه
  • در صورت تخلف از مقررات اساسنامه‌، مصوبات و ضوابط وزارت علوم، تحقيقات، و فناوري و ساير قوانين و مقررات جاري كشور به تشخيص وزارت علوم، تحقيقات و فناوري


ماده ۱۷

  •  در صورت اعلام موافقت اوليه شوراي گسترش آموزش عالي با انحلال مؤسسه، هيأت تصفيه­‌اي مركب از نماينده حقوقي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، نماينده حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس مؤسسه تشكيل و با رعايت مقرارت قانوني در مدتي كه شوراي گسترش آموزش عالي تعيين مي‌­نمايد امر تصفيه را بر عهده خواهد داشت.

ماده۱۸

 مؤسسه موظف است تحت نظارت هيأت تصفيه:

  • كليه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌­ها، مؤسسات دولتي، نهادهاي عمومي غيردولتي، بانكها، شهرداري­‌ها، ساير اشخاص حقوقي و حقيقي (اعم از اعضاي هيأت علمي و كارمندان خود) انجام دهد يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با توافق صاحبان حق تعهدات مؤسسه را راساً بپذيرد.
  • كليه امتيازات و اموالي را كه از منابع عمومي و دولتي و بانكها و شهرداري­‌ها و غيره در اختيار مؤسسه قرار گرفته است مسترد نمايد يا موافقت صاحبان حق را مبني بر واگذاري امتيازات و اموال مذكور به مؤسسه ارائه دهد.

ماده ۱۹

  •  پس از احراز اجراي تعهدات مذكور در ماده ۱۸ و حل و فصل امور پژوهشي و حقوقي و تصويب نهايي انحلال مؤسسه توسط شوراي گسترش آموزش عالي، تأديه كليه ديون و اعلام ختم تصفيه توسط هيأت تصفيه باقيمانده دارايي مؤسسه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتقل مي‌­شود.

تبصره: هيأت تصفيه موظف است در مورد فوق صورت مجلسي كه به امضاي كليه اعضاي هيأت خواهد رسيد تنظيم، و يك نسخه از آن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نسخه ديگر آن را به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تسليم نمايد.

 

ماده ۲۰

  •  مواردي كه در اين اساسنامه پيش بيني نشده است تابع ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير قوانين مربوط مي­‌باشد.


ماده ۲۱

  •  هر گونه تغيير در مفاد اين اساسنامه با پيشنهاد هيأت امناء مؤسسه و تصويب شوراي گسترش آموزش عالي امكان پذير است.


ماده ۲۲

  •  اين اساسنامه مشتمل بر ۲۲ ماده و ۶ تبصره در تاريخ ۱۳۷۹/۲/۱۷ به تصويب شوراي گسترش آموزش عالي رسيد و از تاريخ ابلاغ لازم الاجراست.


دریافت تصویر اساسنامه




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید