هنر و دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای جهانی اکسپو
اکسپوها رویدادهای بینالمللی مهمی از زمان برگزاری اولین دوره در سال 1851 میلادی تاکنون محسوب میشوند که از صبغه فرهنگی قابل توجهی برخوردارند. از آنجا که اکنون کشور ایران نیز در این رویداد مهم مشارکت میکند، پژوهشکده هنر بر آن شد تا با مطالعه در چگونگی برگزاری این رویدادها در جهان و ایران، شناختی از کیفیت حضور جهانی ایران در این رویداد را عرضه کند. در اولین جلسه از این نشستها که با محوریت «ایران و اکسپوها» برگزار شد، دکتر فهیمه زارعزاده، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن بیان پیشینه این رویداد به معرفی ماموریت و اهداف برگزاری این نمایشگاهها، هممچنین مؤلفههای شکلگیری و شاکله دانش حاکم بر آنها پرداخت و در جلسه دوم، چگونگی حضور ایران در نمایشگاههای جهانی اکسپو را به بحث گذاشت. این سلسله نشست در نظر دارد در ادامه، به تحلیل و واکاوی نحوة حضور کشورهای موفق منطبق بر اهداف طراحی شده در نمایشگاههای اکسپو بپردازد زیرا نتیجه این بررسیها ضمن یک مقایسه، نشانگر میزان توفیق ایران در عرصه مهم دیپلماسی فرهنگی و هنری است که یکی از زمینه های آن، نمایشگاههای جهانی اکسپو است. در ادامه مشروح مطالب ارائه شده توسط خانم دکتر فهیمه زارع زاده، از نظر میگذرد.
مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای جهانی اکسپو
موضوع سخن در این نشست، نحوه مشارکت ایران در این رویداد جهانی است و اینکه جمهوری اسلامی ایران به چه میزان توانسته است مبتنی بر شاکله دانش حاکم بر اکسپوها در عرصه فرهنگی بینالملل حضور موفقی داشته و نیز اهداف سیاسی خود را در بستر دیپلماسی فرهنگی هنری تقویت کند.
حضور جهانی ایران در این رویداد با توسل به چند روش بوده که طراحی پاویون یکی از آنها و شاید مهمترین آنها بوده است. نمایش آثار هنری هنرمندان هر کشور از جمله اجرای موسیقی و رقصهای سنتی، نمایش آداب و رسوم با معرفی لباسهای سنتی، ارائه محصولات صنایع دستی و نیز دیگر محصولات تجاری، روشهایی است که در پنج دوره از نمایشگاههای اکسپو که ایران در آنها حضور داشته مورد توجه قرار گرفته که به تفکیک قابل تحلیل است.
بیان نمادین هنری- فرهنگی کشور ایران، در نمایشگاه جهانی اکسپوی تیجان، کره جنوبی (1993)
اولین حضور ایران در اکسپوی سال 1993 با توجه به تم این نمایشگاه بود: «فراخوان مسیری جدید به سوی توسعه». طراحی پاویون با بازتولید نمادین دستاوردهای سدههای میانه ایران صورت گرفت زیرا ناظر بر آن بود که این بازنگری میتواند در روند تحقق دستاوردهای تاریخی در زمینههای گوناگون حکمت و عرفان، نگارش و بیان، شعر و ادبیات، علومتجربی و ریاضی، شناخت طبیعت، معماری و مهندسی، مهار نیروهای طبیعی، ساخت ابزار و .... راهگشای آینده باشد. بر همین اساس، پاویون در سه بخش طرحریزی شده بود:
در ورودی، نمای پاویون بیانگر سنتها و نگرش ایرانیان به طبیعت و فضای زیستیشان بود. نگارههایی از طبیعت، صحنه شکارگاه و عناصر طبیعی و معماری، مخاطبان را با حالوهوای ایران آشنا میساخت. بخشی از دیوار تختجمشید، دروازه یک باغ، دروازهای از معماری سنتی و بالأخره دروازهای نماد عصر صنعتی به دنبال یکدیگر قرار داشت. در درون پاویون، بخش اول با موضوع گذشته، حال و آینده بود. در طراحی این بخش قسمتی به تاریخ ایران باستان اختصاص داشت که ماکت ابنیه شناخته شده ایران در گذشتههای دور در آنها دیده میشد: دیوارههای آتشکده پاسارگاد، ستونهای تالار آپادانا و دروازه ملل در تختجمشید، قسمتی از زیگورات چغازنبیل و نیز نشانههایی از معماری دوران اسلامی. در بخش معاصر، پردههای صوتی- تصویری نیز با نمایشی کوتاه، ویژگیهای عمومی ایران را در سه بخش طبیعت، آداب و رسوم و تلاش برای توسعه نشان میدادند. در گوشه دیگری از همین بخش، درون خیمهای، و در شش پرده، تمثیلهایی با الهام از اسامی 114 سوره قرآن مجید، مراتب سلوک را نشان میداد. پس از عبور از بخش اول، بازدیدکنندگان میتوانستند پل خواجو و گزیده معماری اسلامی را ببینند. دیوار نمادین ارگ بم، به عرصه ارایه آثار اندیشمندان ایران اسلامی اختصاص داده شده بود؛ برای نمونه یک اسطرلاب و شش پرده از اشکال بروج همراه با نظریات افلاکی بر گرد آن به نمایش درآمده بود. در قسمتی دیگر، فضا به محوطهای باز اتصال مییافت تا نشانگر حیاط در خانهای با باغی ایرانی بوده یا میدانی برای یک شهر ایرانی تلقی شود. در مقابل، عمارتی ملهم از خانه بروجردیهای کاشان بازسازی شده بود. تالار اصلی با نورگیرهایی در سقف آن به صورت حوضخانه، محلی برای پذیرایی سنتی شده بود. دو برج بادگیر هم نماد دیگری در کناره این فضا در پاویون بود. در بخش سوم، دو بنا با ویژگیهای متفاوت نیز قرار گرفتند تا الگوی حیاط چهار ایوانی را کامل سازند. در سویی یک ایوان با دو کوشک و در سوی مقابل، فضایی ملهم از تیمچههای بازار شکل گرفته بود که حجرههایی جهت ارایه محصولات سنتی ایران ایجاد کرده بود.
نمایش صنایع دستی و آداب و رسوم سنتی نیز در بخشی دیگر از پاویون انجام میشد. تدارک جایگاهی برای برپایی دار قالی با نمونههایی از فرشهای دستباف و اجرای هنر قلمزنی و کاشیکاری معرق توسط هنرمندان سنتی تمهیدی برای معرفی هنر ایران بود. در حجرهها نیز وجوه گوناگون زندگی سنتی ایرانیان به تصویر درآمدند که شامل ویژگیهای آداب و رسوم، نحوه پوشش و لباس، پذیرایی و نشست و برخاست، تولیدات سنتی و دادوستد بودند.
بیان نمادین هنری- فرهنگی کشور ایران، در نمایشگاه جهانی اکسپوی لیسبون، پرتغال (1998)
ایران برای دومین بار در سال 1998 در نمایشگاه اکسپوی لیسبون مشارکت نمود و در طراحی پاویون تمهیداتی برای تعریف جایگاه فرهنگی و هنری خود در میان دیگر کشورها در نظر گرفت.
به واسطه تأخیر در اعلام مشارکت از سوی ایران در این نمایشگاه، طراحی و ساخت و ساز خاصی مبتنی بر تم اکسپو، که عبارت بود از: «اقیانوسها: میراثی برای آیندگان»، صورت نگرفت. هرچند که این مسیولیت همانند دوره پیشین به مرکز توسعه صادرات واگذار شده بود لیکن به دلیل زمان محدود، این مرکز صرفاً بخشی از چیدمان پاویون جمهوری اسلامی در اکسپوی 1993 تیجان را بازتولید کرد و به تصویر درآورد. این بازتولید که در محوطه سالنهای مدولار 320 متر مربعی در کنار پاویونهای سایر کشورهای جنوبشرقی آسیا و مرکزی آفریقا بود؛ در مدت پانزده روز مونتاژ و تکمیل شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت. بر این اساس، پاویون شامل بازار ایرانی- اسلامی، چایخانه، خانه بروجردیها، بادگیرهای یزد، عمارت کلاه فرنگی، پل خواجوی اصفهان با رمپهای ورودی و خروجی، ارگ بم، تالار صد ستون، دروازه ملل و دیوارههای تختجمشید بود که همگی به صورت یکپارچه با اتصالات پیچ و مهرهای و پینهای چوبی توسط تکنسینها و نجاران ایرانی اجرا شده بود.
در بخش بازار ایرانی- اسلامی هم انواع صنایع دستی علاوه بر نمایش، در معرض فروش قرار گرفتند. در این میان، فیلمهایی از طبیعت ایران و جغرافیای سیاسی- اقتصادی آن نیز به نمایش درآمد.
بیان نمادین هنری- فرهنگی کشور ایران، در نمایشگاه جهانی اکسپوی هانوفر، آلمان(2000)
جمهوری اسلامی ایران، سومین بار در اکسپوی هانوفر مشارکت نمود و بیان هنری خود را به طراحی پاویون، نمایش و فروش صنایع دستی و محصولات ارگانیک بازرگانی، ارایه آثار نقاشان ایرانی و نمایش فیلم اختصاص داد. البته در این دوره همانند دورههای پیشین، مسیولیت طراحی، ساخت و ساز و به طور کلی آماده کردن تمام زمینهها برای مشارکت در اکسپو به مرکز توسعه صادرات واگذار شد که این مرکز تغییراتی را لحاظ نمود: اولاً پاویون را به صورت مجزا و در محیطی مستقل بنا نکرد بلکه فضایی را در اختیار گرفت که از یک سو با مساحت حدود 20 هزار متر مربع و ارتفاع 18 متر، اجرای هرگونه طرحی را امکانپذیر میساخت، و به او این امکان را میداد تا محیط پاویون خود را در کنار دیگر کشورها همچون پاکستان، ویتنام، تاجیکستان، کامبوج، برونیی و... بنا نهد. از سوی دیگر طرح پاویون بر اساس تم نمایشگاه، «انسان، طبیعت و فناوری» بنا گذارده شد که گروه مهندسین مشاور، طراحی معماری آن را بر عهده گرفت. طرح این بنا برگرفته از شعار «آب: بهار زندگی» بود که در پلان اصلی، باغ ایرانی و استفاده صحیح از منابع آب و بازگشت آن به چرخه طبیعی مدنظر قرار گرفته بود.
حدود 2000 متر مربع از پاویون ایران به نمایش باغ ایرانی اختصاص یافت که از اطراف و راهروهای اصلی به وسیله دیوارههای بلند 6 متری با سازههای آلومینیومی جدا شده بود. بخش بیرونی دیوارهها متشکل از تصاویر آثار باستانی و طبیعت ایران به صورت لایتباکس بودند. ورودی پاویون در شمالشرقی سالن و با عبور از صحرای مرکزی ایران آغاز میگردید که به وسیله واشبتونهای رنگی و طراحی ترکها روی آن بیابان و کم آبی را تداعی میکرد. بازدیدکنندگان میتوانستند پس از عبور از این بخش به معبد آناهیتا، که نشانه احترام ایرانیان به آب در زمانهای کهن بود، وارد شوند که با سنگهای طبیعی ایران و دیوارهای مشابه طراحی و ساخته شده بود. پیامی صوتی نیز همزمان به ارایه مطلب درباره این اثر تاریخی میپرداخت. در انتها دروازه ملل قرار داشت که مسیری به سوی بهشت زمینی یا به عبارتی باغ ایرانی میگشود. این بهشت زمینی که در بخش مرکزی و اصلی پاویون قرار داشت، با عناصری طراحی شده بود از جمله ساخت حوضچههای آبی کاشی فیروزهای به همراه فواره و باغچهای کوچک از گیاهان طبیعی، تعبیه باکسهای نمایشی در کف باغ همانند موزه، نمایش آثار سفالینه عهد باستان، چیدمان کف از آجرها و سفالهای سنتی و پخش صدای پرندگان که همگی به نقش حیاتی آب اشاره داشتند. در سمت چپ باغ، تصاویری از جغرافیای طبیعی ایران به صورت لایتباکس و در جنوب آن تابلو نقاشی بزرگی از شهر کویری یزد تعبیه شده بود.
همچنین بازدیدکنندگان میتوانستنداز بخش تجاری ایران بازدید کنند. در این بخش با احداث نمایی از بادگیرهای ایرانی با سازههای آلومینیومی و سقفی از آسمان کویر در شب، فضایی شکل یافته بود که در آن عرضه و فروش فرش و قالیهای نواحی مختلف صنایع دستی و محصولات غذایی همچون پسته، آجیل، کشمش و زعفران صورت میگرفت.
در بخشی دیگر، تعدادی از نقاشان ایرانی که با هماهنگی مرکز گفتگوی تمدنها، مرکز توسعه صادرات و مساعدت موزه هنرهای معاصر تهران در این اکسپو حضور یافته بودند؛ در پنج زمینه به فعالیت میپرداختند: ارایه آثار نقاشی، خلق آثار نقاشی به صورت کارگاهی، نقاشی گروهی با موضوع گفتگوی تمدنها، نقاشی کودکان و نقاشی برای پاسپورتهای یادبود نمایشگاه. در زمینه گفتگوی تمدنها تابلویی را اجرا کردند که نمادهای فرهنگی، مذهبی و تکنولوژیکی ملل مختلف را در برداشت و پیامش تأکید بر کرامت انسانی، آزادگی، وحدت مسالمتآمیز و همزیستی و احترام متقابل به فرهنگها و سنتها بود. هدف از این بخش ارایه آثار هنر ایران، به منظور کاهش پیشداوریها در مورد ایران و ایجاد ارتباطهای سازنده و انسانی بود تا امکان گفتگوی تمدنها را توسعه بخشد.
بیان نمادین هنری- فرهنگی کشور ایران، در نمایشگاه جهانی اکسپوی آیشی، ژاپن(2005)
جمهوری اسلامی ایران، چهارمین بار در سال 2005 در نمایشگاه اکسپو مشارکت نمود و بر همان سیاق به طراحی پاویون، ارایه و فروش صنایع دستی و محصولات، اجرای موسیقی ایرانی و نمایش آداب و رسوم با لباسهای سنتی اختصاص داد. در این دوره که مسیولیت طراحی، ساخت و ساز و به طور کلی آماده کردن تمام زمینهها برای مشارکت در اکسپو به شرکت نمایشگاههای بینالمللی ایران (منتزع شده از مرکز توسعه صادرات) محوّل شده بود، اگرچه دامنه بیان هنری نسبت به دورههای پیشین اندکی گسترش یافت لیکن طراحی پاوین و حضور ایران، چندان در راستای تم نمایشگاه، «شناخت طبیعت» نبود.
پاویون ایران در بخش آسیایی اکسپو با زیربنایی حدود 340 متر مربع شکل گرفت. قالب طرح داخلی آن با الهام از معماری اسلامی نواحی مرکزی ایران ساخته شد که به صورت خانهای بزرگ با اتاقهای زیاد و حجره مانند در همکف، نمایی از پنجرههای شیشهای رنگی در طبقه بالا، حوضی در وسط با تختهایی چوبی در اطراف آن و پوششی مسقّف از پارچهای نقاشی شده برای تداعی آسمان کویر در شب بود. نمای بیرونی آن نیز در ترکیبی از تصاویر طبیعت ایران و معبد آپادانا با ستونهایی شبیهسازی شده از تالار صدستون تختجمشید تجسم یافت.
افرادی در فضای بیرونی پاویون به منظور افزایش جذب بازدیدکنندگان، موسیقی نواحی مختلف ایران را اجرا میکردند و بخش اعظم اتاقهای پاویون به قسمت تجاری و فروش کالاهای ایرانی تعلق داشت. در این بخش صنایع دستی اعم از تابلوهای نفیس، قالی و انواع دستبافتهها به نمایش گذاشته شدند. ضمن آنکه بازدیدکنندگان میتوانستند نوشیدنی و غذاهای محلی ایرانی را خریداری کنند.
تعدادی از بانوان ایرانی با لباسهای سنتی در برخی از قسمتهای پاویون حضور داشتند که بازدیدکنندگان را راهنمایی میکردند؛ آداب و رسوم خاصی را اجرا مینمودند و به ساخت آثار هنری صناعی مشغول بودند.
بیان نمادین هنری- فرهنگی کشور ایران، در نمایشگاه جهانی اکسپوی شانگهای، چین (2010)
جمهوری اسلامی ایران، پنجمین بار در سال 2010 در نمایشگاه اکسپو مشارکت نمود و بیان هنری مانند دوره پیشین داشت با این تفاوت که بر اساس تم نمایشگاه، «شهر بهتر؛ زندگی بهتر»، موضوع «ادغام فرهنگهای مختلف در شهر» را انتخاب کرد تا مبتنی بر آن طراحی درون و برون پاویون، تعریف اهداف بازدید، تعیین و چیدمان محصولات و ارایه خدمات تفریحی- سرگرمی را نظام بخشد.
پس از پایان اکسپوی 2005 ژاپن، بنا به درخواست کشورهای مشارکتکننده، فضایی در سایت شانگهای، محل برگزاری اکسپوی 2010، در اختیار قرار داد که این فضا به ایران هم اختصاص یافت. اما برخلاف سایر مشارکتکنندگان که از همان زمان اقدام به برنامهریزی و ساخت پاویون خود کردند، شرکت نمایشگاههای بینالمللی ایران، که مسیول طراحی، ساخت و ساز و آماده کردن تمام زمینهها برای مشارکت در اکسپو بود، اقدامی در این زمینه انجام نداد. لذا با پایان یافتن مدت مقرر برای آغاز فعالیت، مکان تعیین شده به اسراییل واگذار شد و مکان جایگزینی به ایران معرفی گردید که باز هم به دلیل تعلل به کشور دیگری اختصاص یافت. در نهایت، از میان پنج منطقه معین سایت 528 هکتاری نمایشگاه، در منطقه B، آخرین قطعه زمین حدود 2000 متر مربع به دور از محورهای اصلی محوطه و در کنار فضاهای خدماتی اکسپو، به ایران داده شد که در واقع از منظر جنوبی، محوطه نمایشگاه در آن نقطه پایان مییافت. با مشخص شدن چنین موقعیتی، سازمان مسیول برای طراحی و ساخت و ساز از کمکهای BIE نیز تا سقف 650 هزار دلار بهره گرفت و وارد مذاکره با تیمهای طراحی شد. سرانجام، طرح پیشنهادی شرکت «طرح امروز» به سرپرستی حمزه جهانآرا با رویکرد تأثیرپذیری از فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی، همچون دورههای پیشین، پذیرفته شد. در این طرح، نمای بیرونی پاویون برداشتی از شکل معماری پل خواجوی اصفهان، به مثابه نمادی از توان بالای ایرانیان در کشف قوانین طبیعی بود که بر روی سازه از قبل ساخته شده توسط شرکت چینی “Shanghai Art- Design Corp” با مصالح سنتی- بومی اجرا گردید.
بر روی یکی از دیوارهای آن نیز، عبارت شهر ایرانی؛ شهر عدالت و مهرورزی به دو زبان فارسی و چینی نقش یافت که در پایین آن تصاویر متعددی آورده شده بود: بارگاه حضرت امام رضا(ع)، مقام معظم رهبری، رییس جمهور، تختجمشید، بازار تجریش، یک گروه موسیقی زن و مرد در تالار وحدت و تیم ملی فوتبال در استادیوم آزادی. دیواری دیگر که در ورودی پاویون را دربرداشت با تصویری از جاده تاریخی ابریشم به طول 12 متر و توضیحات سه زبانه فارسی، چینی و انگلیسی مزیّن شد. ورودی با دو سرباز هخامنشی به ارتفاع تقریباً 4 متر، به عنوان نگهبانان نمادین پاویون جمهوری اسلامی ایران در دو طرف و دو بیت شعر سعدی «بنیآدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» نوشته شد. راهروی ورودی به معرفی ایران در یک نگاه اختصاص یافت و فضای اصلی پاویون آکنده از تصاویری گردید که جایگاه اقتصادی، صنعتی، علمی، فناوری، تاریخی، فرهنگی و متن پیام رییسجمهور به مناسبت اکسپو را نشان میداد. فضای اصلی داخل پاویون به سه بخش ایران قدیم، ایران امروز و ایران فردا تقسیم شد که هر بخش با عناصر و نمادهای ویژه خود به گونهای چیدمان یافته بود تا معرف تنوع و تحکیم فرهنگ شهری مردمان ایران زمین در طول تاریخ گذشته، حال و آینده باشد. در بخش ایران قدیم، تصاویری از تختجمشید و پاسارگاد، دستور ساخت کانال سویز، سردیسهای مشاهیر ایرانی و مولاژی از یک سنگنگاره به خط میخی به نمایش گذاشته شد. ایران امروز، آخرین دستاوردها و نوآوریهای علمی از جمله ماهواره امید، صنایع هایتک، چنگ لیزری، تاکسیدرمی بزغاله شبیهسازی شده، ماکت یک سکوی نفتی و... را نشان میداد. در بخش ایران فردا نیز تصاویری از تلاش و کوشش دانشمندان ایرانی برای رسیدن به چشماندازهای توسعه پایدار ارائه شدند.
با اینهمه، فضای کلی پاویون با قوسهایی محرابگونه، نشاندهنده تفکر دینی و تمدن ایرانی به عنوان یکی از چهار تمدن بزرگ تاریخ بشر بود. در عین حال، در گوشه و کنار ، تصاویر متعددی از امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، رییس جمهور، نماز جمعه تهران، مشهد مقدس، باغ ارم شیراز، قله دماوند، پالایشگاه نفت، امیرچخماق یزد، نیروگاه هستهای، طبیعت کوهساری ایران، نقاشی قاجاری، آرامگاه بوعلی سینا، ارگ بم و سازمان توسعه تجارت ایران دیده می شد.
در بخشی از فضای پاویون، دار قالی ایرانی با شعار یک گره تا همدلی قرار داده شد که توسط بافندهای بافته میشد تا در پایان به عنوان نماد ایران به اکسپو هدیه گردد. همچنین بخش تجاری در حدود چهارصد متر مربع در بالکن پاویون قرار داشت که در آن کالاهایی همچون فرش، تابلو فرش، هنرهای صناعی، زعفران، چای و... به نمایش و فروش گذاشته شده بود.
در این دوره اجرای موسیقیهای محلی به چند صورت انجام میگرفت. یکی اجرا بر روی سِنِ حوض آبی در وسط پاویون با هدف نشان دادن مهر و مهرورزی در جامعه ایرانی بود. دیگری به صورت گروهی همراه با رقصهای محلی اجرا میشد که چه در روز ملی ایران و چه در دیگر ایام برپایی اکسپو، صرفاً به جهت جذب بازدیدکنندگان بود.
همچنین تعدادی از افراد همکار نمایشگاه، با گریم به صورت شخصیتهای گوناگونی از اندیشمندان و پهلوانان اسطورهای با لباسهای سنتی شبیه سازی شده بودند. تعدادی از بانوان چینی هم با لباسهای سنتی در پاویون به کار گمارده شده بودند تا راهنمای دیگر بازدیدکنندگان باشند.
ارزیابی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای جهانی اکسپو از 1993 تا 2010
چگونگی بیان هنری در طراحی پاویون ایران
با مرور نحوه حضور ایران در نمایشگاههای جهانی اکسپو از ابتدا تا سال 2010 در می یابیم که ایران، به عنوان بزرگ ترین راهبرد فرهنگی هنری، اصول معماری تاریخی خود را در طراحی پاویونها صرفاً تکرار کرد و نتوانست با ژرفاندیشی آنها را به مثابه دالهایی بصری به مدلولهای سیاسی-فرهنگی خود پیوند زند. همچنین فرآیند طراحی نوآورانه و خلاقانهای را در جهت پوشش دادن اهداف نظام زیستی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی توسعه پایدار دنبال نکرد. گرچه معماری تاریخی ایران، از بارزترین وجوه شناسایی قوانین حاکم بر عالم وجود برای ایجاد محیط مناسب برای حیات انسان است که نه تنها تخریب و ضایعهای را بر محیط تحمیل نکرده بلکه پاسخگوی نیازهای انسان برای رشد و تعالی است اما استفاده از این پتانسیل در دوره معاصر نیازمند بازتولید و تحول برای بکارگیری در طراحی پاویونها است. امروزه مقصود از مبانی معماری تاریخی عبارت از اصول و ارزشهایی است که از یک سو ریشه در اعتقادات و باورهای ملی و دینی ایرانیان داشته و از سوی دیگر بدون انقطاع تاریخی و در اثر تعامل با سایر تمدنها پویا بوده و در آخر، به عنوان اصولی ثابت همواره تفاسیر و تجلیات کالبدی نو و متناسب با زمان و مکان را عرضه بدارد. بر این اساس در مییابیم که فرآیند طراحی پاویونها تقریباً ناآگاهانه و شاید حتی تا حدود زیادی حسی و سلیقهای بوده است. بنا به نقل تیم طراحی پاویون ایران در شانگهای: «ایران را باید به صد میلیون بازدیدکنندهای معرفی کرد که یا هیچ ذهنیتی از کشور ندارند یا ذهنیتشان منفی است. لذا به این نتیجه رسیدیم که ایران را بر اساس داشتههایش معرفی کنیم. در طراحی فضای پاویون تلاش شده به اقوام، ادیان، تاریخ شهری، هنر، معماری و تمدن ایران توجه شود. بنابراین بیش از همه سبک معماری پاویون برگرفته از سبک اصفهان و پل خواجو است». این نظر در حالی بیان میشود که هر پاویون در عرصه نمایشگاههای جهانی اکسپو، عهدهدار عینیت بخشیدن به یک اندیشه به وسیله کالبد خاص مبتنی بر رهیافت توسعه پایدار است. به عبارتی هر پاویون موظف است آنچه را که اکنون به عنوان توسعه پایدار، مطرح است، عمدتاً به جنبههای مادی و فیزیکی محیطزیست در جهت حفظ وضع موجود برای نسلهای آینده میپردازد و حفاظت از منابع محیطی و رشد اقتصادی را مدنظر دارد به گونهای در مختصات کالبدی معمارانه خویش جای دهد، ضمن آنکه میتواند نمودی برای سنجش یک فرهنگ نیز باشد.
تحقق اهداف تجاری در فروش محصولات در پاویون ایران
درباره ارائه و فروش صنایع دستی میتوان گفت چون ایران صرفاً صنایع دستی را در پاویونها به صورت بازارچههای محلی ارایه کرده، نتوانسته آنها را در جهت تحت پوشش قرار دادن اهداف نظام اقتصادی و فرهنگی توسعه پایدار بکار برد. هرچند دیرزمانی در سدههای گذشته، این هنر- صنعت در اوج توسعه خود به نوعی تکنولوژی ابزاری و بیان فرهنگی، کلیه نیازهای کاربردیمان را تأمین میکرده و در یک چرخه اقتصاد سنتی به عنوان منابع صادراتی و مولد اشتغال و درآمدزایی تلقی میشد، اما امروزه در عرصه نمایشگاههای اکسپو، فروش و عرضه این محصولات با شناخت و درکی فراخور روابط، معادلات و سازوکارهای تجاری و فرهنگی جهانی صورت نگرفته است. یکی از اعضای وقت کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار نموده بود: «حضور ایران در اکسپوی شانگهای نهتنها تبلیغات مسموم علیه کشور را خنثی کرده، بلکه به مخالفان نظام اسلامی که در صدد انزوای ایران هستند، میقبولاند که اقدامهای سختگیرانه آنها کارساز نیست». همچنین عضو وقت هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران و چین در جریان اکسپوی شانگهای گفته بود: «ایران قصد دارد که تمدن شش هزارساله خود را به بهترین نحو به نمایش گذارد. قطعاً حضور پرشور شرکتکنندگان در این نمایشگاه بیانگر آنست که ایران کشوری منزوی نیست و با تمدنی قدیمی در اکسپو حضور خواهد یافت». این نظرات طبعاً نشانگر عدم آگاهی نسبت به ماهیت و عملکرد چنین نمایشگاههای جهانی است و در حالی بیان میشود که سایر دولتهای مشارکتکننده با ارائه کالاها یا خدمات فراصنعتی خویش برآنند تا ضمن انتقال تواناییهای اقتصاد ملیشان به بازارهای جهانی به توسعه فرهنگی نیز دست یابند. بنابراین با توجه به تحولات اخیر که روندهای جدیدی را بر روابط بینالملل حاکم گردانیده و تغییر اولویتها در منافع ملی کشورها، گسترش ارتباطات و تنوع اطلاعات و افزایش پیوندها و وابستگیهای فراملی تغییراتی ایجاد نموده، دولت ایران هم میبایست در بیان هنری نمایشگاه خود، معیارهایی را مستخرج از فضای جهانی اکسپوها در نظر داشته باشد تا بتواند منطبق بر شاکله دانش حاکم بر آنها، از قابلیتها، توانمندیها و ظرفیتهای گوناگون این رویداد بهره برده و به اهداف موردنظر خود دست یابد و منافع خویش را به ویژه در سطح رفاه اقتصادی و حفظ و افزایش اقتدار در مناسبات با دیگر دولتها معنا بخشد.
بیان فرهنگی در برنامههای هنری- آیینی
در خصوص اجرای آداب و رسوم و رقصهای محلی و نمایش چند وجهی از آثار تاریخی ایران در نمایشگاه اکسپو باید گفت اگر هویت ملی بر سه رکن: مبانی هویتی، احساس تعلق به این مبانی و آگاهی از آنها استوار باشد، دولت ایران با نمایشی چند وجهی از سرزمیناش هرچند حکایتی از این مبانی و احساس تعلق به آنها را بیان داشته اما چون رکن سوم را نادیده گرفته یا به عبارتی بر آن کاملاً واقف نبوده لذا نتوانسته در یک جهتدهی خاص و هدفمند، مبانی را به مدلولهای سیاسی- فرهنگی خود با هدف تأمین منافع ملی پیوند زند و با نفوذ در افکار عمومی، آنها را در جهت تحت پوشش قرار دادن اهداف توسعه پایدار بیان کند. فرهنگ ایران اسلامی که در طول تاریخ با فرهنگهای مختلف از بینالنهرین گرفته تا آسیای صغیر و یونان در تعامل بوده و بدون آنکه هویت ایرانی را از دست بدهد، عاملی برای افزایش تبادلات گردیده، به فرهنگ دیگر ملتها نفوذ کرده و بر آنها تأثیر گذاشته است. اما در خصوص چنین رویدادی باید گفت، به دلیل آنکه نمایشگاه اکسپو به مثابه نمایشی در یک موزه تلقی می شود که در آن، یک درهم آمیختگی بصری وجود دارد، نتوانسته متناسب با ظرفیت نمایشگاههای اکسپو مؤثر عمل کند.
جامعه جهانی بر اثر تبادلات اطلاعاتی و فناوریهای نوین عرضه شده در این عرصهها و تأثیری که دولتها بر این فرآیندها میگذارند، رفته رفته وارد دوران جدیدی شده و به نوعی خودآگاهی دست یافته و خواهان درک نقش فرهنگها و میزان تأثیرگذاری آنها در حل معضلات و ارایه تجربیات ملیگرایانه جهت پیشبرد توسعه پایدار است. این درک از فرهنگها نشان میدهد که هنر و فرهنگ ایرانی- اسلامی تقریباً ناآگاهانه و صرفاً در به طور ظاهری در طراحی پاویونها به کار رفتهاند.
هر دولت مشارکتکننده با بهرهوری از فرهنگ خویش برآنست تا ارزشها و هنجارهایی را که سازنده هویت ملیاش است به هنجارها و ارزشهای جهانی تبدیل نموده و بدین صورت در فرهنگ جهانی و حل چالشهای فراروی آن سهیم شود. به عبارتی، به تناسب موقعیت، جایگاه، امکانات، فرصتها و ظرفیتهای فرهنگیاش، ارزشها و نگرشهای تولید شده را به فراسوی مرزهای جغرافیایی تعمیم داده و نقشی در تحکیم بنیانهای معرفتی فرهنگ جهانی ایفا نماید.
اکنون اگرچه جمهوری اسلامی با مشارکت در اکسپوها بر آن بوده اهداف و رسالتهایش را تأمین کند و همسو با موضوعات اکسپوها، دستاوردهایش را چه در سطح ملی و چه در سطح بینالمللی تعیّن بخشد و نهایتاً خود را متعامل با دیگر دولتها نشان دهد، با این وجود، به دو دلیل در این باره ناموفق بوده که عبارتند از: «عدم شناخت دانش حاکم بر نمایشگاه جهانی اکسپو» و «عدم شناخت به منظور کاربرد آگاهانه مبانی، مؤلفهها و مشخصههای نهفته در هنر ایرانی- اسلامی و بازتولید آنها متناسب با اقتضائات دوران معاصر». بنا به دو دلیل مذکور، ایران در حضور ادواری خود در این رویداد جهانی تاکنون نتوانسته مفاهیم و ارزشهایی را متمرکز بر موضوعات بحث برانگیز اکسپوها به نمایش گذارد و دیپلماسی هنری خود را قوام بخشد. طرح راهحلهایی پیشنهادی برای رفع چالشهای زیستی جامعه بشری، ارایه ایدههای خلاقانه، والا و تماشایی در نمایش زیست ملی، و به اشتراک نهادن چارچوبی مفهومی از فرهنگ ملی و دینی ایران با سایر مخاطبان، از اهدافی است که به دلیل بیان هنری ضعیف ایران در چنین عرصه مناسبتی فرهنگی، مقرون به توفیق نبوده است.
در جلسات آتی از این سلسله نشست، تجربههای موفق کشورهای شرکت کننده در اکسپوها، با توسل به بیان هنری روزآمد و موثر بکار گرفته شده که به تقویت دیپلماسی فرهنگی انان منجر شده، بررسی و تحلیل خواهد شد.