از پژوهشگران برتر تقدیر شد

از پژوهشگران برتر تقدیر شد

همزمان با گرامیداشت هفته پژوهش از پژوهشگران برتر با حضور دکتر محمد سلگی (رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، تقدیر ‌شد. بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، مراسم بزرگداشت هفته پژوهش در سال ۱۳۹۹، با حضور رئیس پژوهشگاه و از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

این برنامه که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از همه‌گیری کرونا، سه‌شنبه ۲۵ آذر ۹۹ همزمان با روز پژوهش به‌صورت مجازی برگزار ‌شد، از پژوهشگران برگزیده حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات و همچنین از اعضای هیات علمی برگزیده پژوهشکده‌ها و مرکز طرح‌های ملی، مدیران و کارشناسان پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تقدیر به‌عمل آمد.

در ابتدای این برنامه محمد سلگی گزارشی از فعالیت‌های پژوهشگاه ارائه و تصریح کرد:

یکی از جهتگیری‌های ما در پژوهشگاه رسیدگی به کارهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. طبیعتاً از پژوهشگاه به عنوان بازوی پژوهشی وزارتخانه انتظار می رود که نیازهای آن را برطرف کند. حوزه دیگری که ما در سالهای اخیر تمرکز کردیم، طرح­های ملی است. پژوهشگاه همواره به‌عنوان مجری طرح­های ملی شناخته می‌شود. از این نظر یکی از توقعات و انتظاراتی که جامعه علمی از ما انتظار دارد، انجام پیمایش­های ملی است. به همین دلیل در نظر داریم که مسیر سلف خود را طی کنیم. طرح ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، سنجش هویت ایرانیان و سبک زندگی ایرانیان ازجمله این طرح‌ها هستند که دو مورد آخر را منتظر اتمام کرونا و آغاز کار هستیم.

«بررسی ویژگی کاربران شبکه­های اجتماعی» یکی دیگر از کارهایی‌ست که مصوب کردیم که تاکنون چنین طرحی در سطح کشوری در این موضوع انجام نشده است. چند طرح دیگر هم در حال بررسی داریم که «طرح خلقیات ایرانیان»، «مطالعات کودکی»، «تاب­آوری اجتماعی» و «آرزوهای جوانان» نمونه‌هایی از آن هستند.


ساماندهی گروه‌های علمی در پژوهشگاه، جذب نیروی انسانی علمی، تخصیص بودجه و تأمین مالی پروژه­ها، ایجاد کارگروه رصد فرهنگی، انجام مطالعات کرونا، انعقاد تفاهم‌نامه­‌های همکاری با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، فرهنگستان‌ها، مراکز تحقیقاتی، وزارت کشور و ...، ازجمله اقدامات دیگری بود که رئیس پژوهشگاه به ذکر آن‌ها پرداخت و تلاش پژوهشگاه را بر اباتوجه به وسع و ظرفیتی که دارد، تلاشی قابل قبول دانست و تمامی این اقدامات را ماحصل زحمت، تلاش و همکاری کلیه اعضای پژوهشگاه در بخش‌های مختلف عنوان کرد.


دکتر داریوش مطلبی معاون پژوهشی پژوهشگاه به مناسبت این هفته از همکاری تمامی اعضای پژوهشگاه قدردانی کرد و گفت: تلاشی که ما اینجا می­کنیم همه همکاران در آن دخیل­ هستند، از روابط‌عمومی پژوهشگاه تا بخش آی­تی و همه همکاران در بخش پژوهشی. هم‌چنین ما پژوهشگرانی که از بیرون پژوهشگاه با ما در ارتباط­ هستند را نیز جزء خانواده خود می­دانیم و از آنها به خاطر کمک­شان به پژوهشگاه از صمیم قلب سپاسگزاریم.

در ادامه این برنامه دکتر حسن خجسته، رئیس پیشین پژوهشکده ارتباطات و عضو شورای پژوهشی پژوهشگاه، با بیان اینکه سازمان‌ها بیشتر درگیر آثار و عوارض مسأله هستند تا خود مسأله، اظهار داشت: یکی از کارهایی که مراکز پژوهشی می‌توانند انجام دهند، کشف مسائل سازمان­هاست. همواره حوزه­های صنعتی  تکلیفشان مشخص است چون مبنای آن‌ها آمار وریاضیات است. اما حوزه­های فرهنگی و اجتماعی نیاز به کشف مسأله دارند. چراکه مسائل مشخص نیستند و پژوهش­ها هم راه‌حل­هایی که ارائه می­کنند، دربارۀ عوارض مسئله است. لذا ما نیازمند کشف مسائل هستیم.


در ادامه دکتر سعید معیدفر در اشاره به جایگاه مهم پژوهش عنوان کرد: به نظرم باید از طریق این هفته پژوهش یک فرصتی فراهم شود که بتوانیم هر سال امر پژوهش را به جایگاه بلندی در نظام تصمیم­گیری کشور برسانیم. این هفته باید فرصتی برای گفتگو میان پژوهشگران، برنامه­ریزان و سیاستگذاران کشور باشد. از این فرصت باید برای طرح مسائل اساسی پژوهش در کشور استفاده شود. جامعه ما دچار مشکلات بسیار جدی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌ست و ما باید قطعاً براساس داده­هایی که پژوهشگران تولید می‌کنند، آن‌ها را به سمت طرح مسائل جدی پیش ببریم. مسأله دیگر این است که دانشگاه و صنعت فاصله زیادی دارند و لازم است که این پل زده شود چراکه صنعت ما بدون دانشگاه نمی‌تواند کار کند. مسأله دیگر، تأسیس بانک­های جدید داده­ها و اطلاعات در امر پژوهش و از همه مهم‌تر تسهیل دسترسی پژوهشگران به این بانک‌هاست که فراهم شود. همه این اقدامات باید انجام شود تا این درخت تنومند محصولات خوبی برای رشد و پیشرفت کشور داشته باشد.


دکتر خشایار قاضی­زاده سخنران بعدی این برنامه به مشکلات موجود در امر پژوهش اشاره کرد که فقدان کار گروهی در این پژوهش‌ها به‌خصوص در حوزه هنر و انجام آن‌ به شکل انفرادی ازجمله آن‌ها بود و پایین‌آمدن سرعت کار تحقیقی و درنهایت کمرنگ شدن مشارکت و فعالیت‌های اجتماعی را از پیامدهای مهم آن برشمرد.

دکتر خطیبی نژاد: باید ببینیم که چه کار کنیم که فعالیت سازمان­ یا نهاد پژوهشی به یک فعالیت بهینه تبدیل شود. نظر من این است که ما باید از نظام تنظیمات، به نظام خدمت تبدیل شویم.


ویژگی نظام تنظیمات این است که آیین‌­نامه تصویب و مسیر تعیین می­کند و ویژگی آن، پیشگیری از خطاست. در این نظام، سخت­گیری­های به ظاهر دقیق وجود دارد. چیزی که در آن مهم است، فرآیند سازمانی‌ست و بیشتر به کمیت توجه می­شود. در این نظام نهاد در مقام داور و ارزیاب است، ارزیابی که خودش می­داند این آیین­نامه‌ها چنگی به دل نمی­زنند. ما باید در نهاد پژوهشی تغییر پارادایم دهیم. در نظام خدمت، کلیت سازمان­ در خدمت پژوهش و پژوهشگر قرار می­گیرد. در این نظام، نهاد در مقام داور نیست بلکه در مقام یک مربی عمل می‌کند. ماباید کاری کنیم که آیین­نامه‌ها مانع نشوند، حقوق پژوهشگر رعایت شود و گروه­های پژوهشی به میدان بیایند و خلاقانه و با خیال راحت و آسوده، ایده دهند.

در این برنامه دکتر هامون شریفی؛ معاون اجرایی پژوهشگاه، دکتر سیده راضیه یاسینی؛ رئیس پژوهشکده هنر، دکتر سید وحید عقیلی؛ رئیس پژوهشکده ارتباطات و دکتر محمد روزخوش؛ رئیس پژوهشکده فرهنگ نیز به ایراد سخن پرداختند و در پایان از پژوهشگران برتر همکار با پژوهشگاه براساس رأی کمیته داوری ازجمله دکتر سعید معیدفر، دکتر خشایار قاضی‌زاده، دکتر خطیبی‌نژاد، دکتر ابراهیم توفیق و نیز سه تن از اعضای هیأت‌علمی پژوهشگاه، دکتر حسین حسنی (عضو هیأت‌علمی پژوهشکده ارتباطات)، دکتر طیبه عزت‌اللهی‌نژاد (عضو هیأت‌علمی پژوهشکده هنر) و دکتر منصوره فصیح (عضو هیأت‌علمی پژوهشکده فرهنگ) با دو جام مینا و یک تقدیرنامه، به پاس همکاری با این مجموعه تقدیر و تشکر به عمل آمد.


گزارش از: فریبا رضایی



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید