متن کامل كتاب «بررسی لوازم و ابعاد فرهنگی صنعت- بازار دانش» در دسترس قرار گرفت
متن کامل كتاب «بررسی لوازم و ابعاد فرهنگی صنعت- بازار دانش» اثر دکتر مقصود فراستخواه و از دستاوردهای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دسترس قرار گرفت.
این کتاب در چهار فصل تدوین شده است: فصل اول: مفاهیم، نظریهها و پیشینه مباحث، فصل دوم: بررسی زمینههای موجود فرهنگی برای صنعت- بازار دانش، فصل سوم: بررسی سیاستهای فرهنگی کشور به لحاظ سازگاری با فرایندهای صنعت- بازار دانش و در فصل چهارم: نتیجهگیری مطالب ارائه شده همراه با توصیههای سیاستگذاری مطرح شده است.
در این کتاب روحیات فرهنگی مربوط به صنعت بازار - دانش و معانی و فحوای فرهنگی فعالیتهای دانشی از منظر اندیشمندان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد آن تشریح شده است.
به اعتقاد مولف، در پشت مجموعه رفتارها، قواعد و مناسباتی که صنعت بازار - دانش را بوجود میآورند، روحیات و فرهنگ و معانی خاصی جریان دارد. ظهور آموزش عالی و دانش به صورت یک صنعت - بازار تحولی پارادایمی است که مفاهیم، الگوها و ساختارهای پیشین مربوط به آموزش و دانش را دستخوش تغییر کرده و با تحولات معنایی- فرهنگی همراه بوده است. همگام با تولید، انتقال، تبدیل، مبادله و مصرف دانش عاملان و ذینفعان آن با عناصر معنایی- فرهنگی مانند نمادها، فکرها، ایدهها، باورداشتها، قواعد، هنجارها، روال ها، ارزشها، اهداف و سبک زندگی خاصی درگیر بوده و همه فعالیتهای دانشی در این صنعت- بازار باری از معنا و مضمونی فرهنگی را دارا میباشد.
طبق تحلیلهای به عمل آمده توسط پژوهشگر زمینههای عام و خاص برای صنعت - دانش در کشور وضعیت چندان مساعدی نداشته و نیاز به اصلاحات بسیاری دارد که باید در سطح سیاستگذاریهای کلان کشور وارد شود و مولف در این زمینه توصیههای بسیاری را در سراسر کتاب به طور کلی و نیز در انتهای کتاب به طور خاص برای بخش دولتی فرهنگ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها ارائه میدهد.
برای دریافت متن کامل کتاب اینجا کلیک کنید.
متن کامل دیگر آثار پژوهشگاه اینجا قابل دریافت است.