نشست تخصصی «مبانی، پیشایندها و پیامدهای اقتصاد فرهنگ و هنر» برگزار شد

نشست تخصصی «مبانی، پیشایندها و پیامدهای اقتصاد فرهنگ و هنر» برگزار شد

نشست تخصصی «مبانی، پیشایندها و پیامدهای اقتصاد فرهنگ و هنر» با حضور دکتر علی رشیدپور عضو هیات علمی دانشگاه و محقق در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر، ۴ آبان ۱۳۹۵ در پژوهشکده هنرهای سنتی- اسلامی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در این نشست تخصصی که جمعی از استادان حوزه اقتصاد و مدیریت و نیز پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنرمندان و دانشجویان شرکت داشتند، دکتر رشیدپور نخست به بیان مفاهیم بنیادین نظیر تعریف فرهنگ، ویژگی‌های فرهنگ، مفهوم کالا و خدمات فرهنگی پرداخت.

وی پس از آن روابط متقابل اقتصاد و فرهنگ را مورد بررسی قرار داد و رابطه دوسویه این دو را به مثابه رابطه درخت و زمین قلمداد کرد.

این استاد دانشگاه اولین دلیل پرداختن به مقوله اقتصاد فرهنگ و هنر را  اهمیت حفظ و ارتقاء فرهنگ برشمرد و به همين دلیل، مراقبت، تعمیق و اغنای فکری، اعتقادی و فرهنگی برای همه به عنوان يک فرد يا جامعه را مهم دانست و اذعان داشت: در دسترس بودن ابزاری جهت این مراقبت، تعمیق و اغناء، می‌تواند نوع و کيفيت زندگی را ارتقا بخشد و وضعيت سلامت ارزشی جامعه را حفظ نمايد. تحليل اقتصادی، چارچوب عقلانی نظام‌مند و منحصر به فردی را برای تحليل اهميت، جایگاه و پیشبرد اهداف فرهنگی ارائه می‌کند و راه حل‌های مفيدی را برای حل مسائل و مشکلات این حوزه پيشنهاد می‌کند.

رشیدپور دومین دلیل اهمیت بحث اقتصاد فرهنگ و هنر را سهم بسزای این مقوله در اقتصاد کشور همانند اشتغال‌زایی، کارآفرینی، افزایش درآمد و سطح رفاه ملی، کاهش وابستگی به سایر منابع شکننده و ناپایدار و غیره دانست و گفت: آشنایی و آگاهی داشتن نسبت به حوزه اقتصاد فرهنگ، فرد را برای حضور فعال در این حوزه، متناسب با ظرفیت های مادی و معنویش، توانمند می‌سازد.

این استاد حوزه مدیریت فرهنگی همچنین افزود: برای دستیابی به سطح مناسب از تولید فرهنگ نیازمند اقتصاد فرهنگ و هنر اثربخش هستیم و در این راستا وجود زنجیره تامین کارآمد و موثر الزامی است.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید