راهپیمایی اربعین موجب همبستگی جهانی شده است

راهپیمایی اربعین موجب همبستگی جهانی شده است

نشست تخصصی «اربعین به مثابه میدان ارتباطات میان‌فرهنگی» با حضور دکتر ابراهیم فیاض، دانشیار دانشگاه تهران، ۲۵ آبان ۹۵در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. 

 در این نشست، دکتر فیاض درباره ابعاد گوناگون آیین‌ پیاده‌روی اربعین به‌مثابه فرصت و میدان تعاملات میان‌فرهنگی اقوام، ملت‌ها، زبان‌ها و قومیت‌های مختلف بحث کردند. 

وی به ابعاد مختلف این راهپیمایی که به‌مثابه یک سیر و سلوک معنوی است، پرداخت و اضافه کرد: این خیزش میلیونی، نمادی جهانی برای شیعه محسوب می‌شود و نیاز به واکاوی و  توجه خاص دارد. 

دکتر فیاض به مقایسه پیاده‌روی اربعین و مناسک حج پرداخت و گفت: شیعه با انجام این قبیل حرکتهای مذهبی، به یک زبان جهانی دست یافته و حج که می‌خواست نماد فرهنگی جهان اسلام باشد به دلیل سیاست های غلط فرهنگی عربستان سعودی و عدم حفظ نمادها رو به افول گذاشته و راهپیمایی اربعین به نوعی جای آن را گرفته است؛ از این رو موجب عصبانیت عربستان شده است.  

این استاد دانشگاه اضافه کرد: راهپیمایی اربعین فضایی ایجاد کرده که موجب همبستگی جهانی شده و افراد با ورود به این راهپیمایی، آرامش و سکینه خاطر پیدا می‌کنند. وی با اشاره به ناکارآمدی دولتی کردن پیاده‌روی اربعین، هشدار داد که دولتی کردن این حرکت، موجب انحراف و تغییر این جریان خواهد شد. 

دکترفیاض، نگاه اقتصادی و صنعتی داشتن به پیاده‌روی اربعین را تهدیدی برای این خیزش مردمی بیان کرد که ممکن است موجب از بین رفتن معنویت اصلی آن شود. وی تأکید کرد بعد معنوی راهپیمایی اربعین نباید فدای بُعد سیاسی و اقتصادی آن شود.   



 

 

مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید