کتاب «موانع رشد و توسعه بيمه آثار هنري» منتشر شد

کتاب «موانع رشد و توسعه بيمه آثار هنري» منتشر شد

کتاب «موانع رشد و توسعه بيمه آثار هنري؛(نقاشی و خوشنويسی) در صنعت بيمه ايران» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب توسط مونا دولت‌آبادیبادی‌آبادی در ۲۱۰ صفحه و سه فصل تدوین شده است؛ فصل اول: بیمه آثار هنری در جهان و ایران؛ فصل دوم: موانع رشد و توسعه بیمه آثار هنری در ایران و فصل سوم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها. 

پژوهشگر این اثر با اشاره به اینکه در كشور ما با وجود برخی تلاش‌ها، آن‌چنان‌كه باید، بیمه آثار هنری جدی گرفته نشده است، معتقد است شاید یكی از دلایل اصلی این مساله، این باشد كه در جامعه ما به بخش‌های فرهنگی، نگاه اقتصادی نشده و مسائل اقتصادی ـ اجتماعی هنرمندان پی‌گیری نشده است. وی تأکید می‌کند که یکی از مسائل و مشکلات جامعه هنری، نبود بیمه آثار هنری به منظور حفاظت از آثار آنان است به‌طوری که هنگام ارائه اثر در نمایشگاه یا ارسال آن به خارج از کشور دچار مشکلاتی می‌شوند.


بر این اساس، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال است که چه عواملی باعث عدم تمایل هنرمندان و بازار تقاضای بیمه آثار هنری شده که تاکنون این بیمه رشد بسزایی در کشور ما نداشته و چه عواملی بازار عرضه بیمه آثار هنری و بیمه‌گران را از عرصه رقابت در این زمینه دور نگه داشته است؟ درنهایت موانع رشد و توسعه بیمه آثار هنری (نقاشی و خوشنویسی) در صنعت بیمه ایران چیست و مهم‌ترین این عوامل کدام است؟

نویسنده، ابتدا درخصوص تعاریف نظری و عملیاتی بیمه و ریسک و نیز موارد محتوایی قراردادهای بیمه از جمله قیمت‌گذاری توضیح داده، سپس به بررسی جامعه هنری و هنرمندان پرداخته و مفاهیم ارزش و قیمت‌گذاری را از لحاظ هنری مطالعه کرده است. در این راستا به مفاهیمی‌ همچون اقتصاد هنر و سرمایه‌گذاری در هنر  اشاره کرده و  پس از پیوند دو حوزه اقتصاد و هنر و یافتن مشترکات بین آنها، به بررسی وجود بیمه آثار هنری با عنوان بیمه مسئولیت و بیمه تمام‌خطر در ارائه نمایشگاهی آثار و هنگام حمل ‌و نقل آنها پرداخته است.

در این کتاب، وضعیت بیمه آثار هنری ابتدا در کشورهای دیگر بررسی و سپس وضعیت ایران درخصوص بیمه آثار هنری تبیین شده است و درنهایت موانع اصلی عدم رشد و توسعه بیمه آثار هنری تحقیق شده است.



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید