کتاب «پیامدهای فرهنگی اشتغال زنان در خانواده» منتشر شد

کتاب «پیامدهای فرهنگی اشتغال زنان در خانواده» منتشر شد

کتاب «پیامدهای فرهنگی اشتغال زنان در خانواده» دستاورد پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که توسط دکتر افسانه توسلی و با نظارت دکتر علیرضا محسنی تبریزی در پژوهشگاه انجام شده است.

پژوهشگر این اثر با اشاره به اینکه پدیده اشتغال زنان، یکی از ضرورت­های عصر مدرن است که همواره ساختارهای اجتماعی، الگوها و نقش اجتماعی زنان را دستخوش تغییر کرده است، سعی کرده موضوع اشتغال زنان و پیامدهای فرهنگی آن را برای خانواده به دور از نگاهی جانبدارانه و یکسویه به‌طور مطلوب بررسی و تحلیل کند و معیاری مناسب برای سیاستگذاری­های خرد و کلان در جامعه­ ارائه دهد.

این کتاب در پنج فصل تدوین شده است. در فصل نخست، به بررسی دیدگاه‌هایی پرداخته شده‌ که زوایای مثبت و منفی یا پذیرش مشروط اشتغال زنان و آثار آن ‌را به چالش کشیده است. فصل دوم به بررسی مبانی نظری، در خصوص مناسبات میان اشتغال زن و خانواده و پیامدهای آن اختصاص دارد؛ نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو مبنای اصلی بررسی پیامدهای فرهنگی اشتغال زنان در این کتاب است، اما با توجه به چندبعدی بودن موضوع اشتغال زنان، از مجموعه نظریه‌های مرتبط برای تبیین جامع و دقیق موضوع استفاده شده است. 

 بررسی و تبیین موضوع اشتغال زنان، برمبنای پژوهشی صورت گرفته است که نویسنده در فصل سوم به ارائه الگوی روش‌‎شناختی آن می‌پردازد و در فصل چهارم با ارائه مستندات پژوهشی به تحلیل یافته‌های مستخرج از آنها در دو حوزه مطالعاتی کمی و کیفی تأکید دارد. این فصل که به پژوهشی درباره پیامدهای فرهنگی اشتغال زنان در خانواده اختصاص دارد با مستندات آماری توصیفی و استنباطی موضوع را بررسی و تحلیل می‌کند. فصل پنجم، فصل نهایی کتاب است که جمع‌بندی و نتیجه بحث را به همراه پیشنهادهایی ارائه می‌دهد.

پژوهشگر این اثر تصریح می‌کند که نتایج این بررسی نشان می‌دهد که اشتغال زنان تاثیری مثبت بر سرمایه فرهنگی خانواده می‌گذارد که البته این مسأله می‌تواند براساس نوع شغل مادر، میزان ساعات فراغت وی و انعطاف ساعات کاری، حمایت همسر، تحصیلات خانواده و ... متفاوت باشد.

 



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید