گزارش پژوهش «فرهنگ ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌الملل فرهنگی» منتشر شد

گزارش پژوهش «فرهنگ ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌الملل فرهنگی» منتشر شد

گزارش پژوهش «فرهنگ ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌الملل فرهنگی» توسط خاطره بخشنده،  کارشناس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه و از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.

پژوهشگر این گزارش با بیان اینکه شركت و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌المللی از جمله شیوه‌های جذاب؛ پرمخاطب و مرسومی است كه در معرفی فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی و ایرانی نقش دارد، اشاره می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در سال‏های پس از انقلاب اسلامی برای این منظور در نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه كتاب فرانكفورت، نمایشگاه كتاب وین، نمایشگاه‌های فیلم، عكاسی،‌گردشگری و ... شركت کرده و جدیدترین آثار و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته است. ازاین‌رو سؤال اصلی گزارش حاضر این است که برای معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی چگونه می‌توان از حضور در نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌المللی استفاده کرد؟

نویسنده این گزارش، برای پاسخ به پرسش تحقیق، ابتدا نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌الملل را معرفی و سپس به نحوه حضور ایران در این نمایشگاه‌ها پرداخته است.

پژوهشگر این گزارش برای حضور مؤثرتر و برگزاری بهتر نمایشگاه‌ها پیشنهاد‌هایی ارائه کرده است؛ تلاش دیپلمات‌های فرهنگی در کشورهای محل مأموریت برای شناخت اینکه چه بخش‌ها و آثاری از ایران در کشور مقصد جذاب است و به شناخت فرهنگ ایران بیشتر کمک می‌کند، تلاش در جهت رسانه‌ای كردن محصولات و رویدادهای فرهنگی کشور، توجیه سفرا و رایزنان فرهنگی کشور برای تبلیغ هنر و فرهنگ ایرانی، اطلاع‌رسانی دقیق و جامع در سطح کشور در راستای شرکت‌دادن افراد هنرمند برای حضور و کمک به آنها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ترجمه بعضی از آثار هنری و فرهنگی ایران به چندین زبان مختلف و استفاده از آثار صنایع‌دستی برای جلوه بیشتر غرفه‌های ایران بر اساس هنر و معماری ایرانی – اسلامی از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این گزارش است.




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید