در جامعه خودمحور، ایثار از بین می‌رود

در جامعه خودمحور، ایثار از بین می‌رود

چهارمین نشست تخصصی ایثار و فرهنگ عمومی با حضور دکتر فیاض، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، ۲۴ بهمن ۹۵ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  برگزار شد.

دکتر فیاض، موضوع ایثار را مقوله مهم روان‌شناسی اجتماعی دانست و تأکیدکرد باید از منظر روان‌شناسی اجتماعی به آن پرداخت. وی با بیان اینکه متاسفانه مبنای اخلاق در جامعه ما از منظر روان‌شناسی فردی اصل گرفته شده به کمرنگ شدن موضوع ایثار در فرهنگ عمومی اشاره کرد و خودمحوری را عامل آن بیان نمود. وی به بیان عناصر مهم ایثار از جمله همدلی و مشارکت عمومی پرداخت و گفت: همدلی به معنای قراردادن خود به جای دیگری از مهمترین عناصر ایثار است و همدلی منجر به مشارکت عمومی می‌شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه در تهران در تبیین بحث خود، به موضوع خودمحوری وآسیبهای آن در جامعه پرداخت و گفت: در یک جامعه خودمحور، روزمرگی محور می‌شود ونیازهای روزانه ملاک قرار می‌گیرد و در مقابل، ارزش و آرمان از بین می‌رود. درچنین جامعه‌ای تحصیل، نیکی و اخلاق بی‌معنا می‌شود و ارزشهایی چون وفاداری، عشق،عاطفه و انسانیت از بین می‌رود و آرمانهای بزرگ دیگر وجود ندارد.

دکتر فیاض افزود: در جامعه خودمحور، تلاشی برای نجات انسان نمی‌شود و فرد به میزان پول و ثروتی که دارد، زنده است و حیات دارد. در چنین جامعه‌ای، پول محور و ارزش می‌شود.

فیاض تأکید کرد که ایثار مقوله مهمی است که بر پایه اخلاق استوار است بنابراین اگر ایثار بر مبنای لیبرالیسم و اقتصاد قرار گیرد، از بین خواهد رفت. اگربه دنبال ترویج فرهنگ ایثار در جامعه هستیم باید عدالت اجتماعی را مستقر کنیم.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید