کتاب «درآمدی بر بازنمايی شخصيت اصلی در سينمای ايران و هاليوود» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر بازنمايی شخصيت اصلی در سينمای ايران و هاليوود» منتشر شد

 اين کتاب، دستاورد پژوهشی حسين راست‌منش است که از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

در اين پژوهش تلاش شده تا با مقايسه‌ تطبيقی شخصيت‌هاي اصلي(قهرمان) بهترين فيلم‌های يک دهه سينمای ايران و هاليوود، نحوه بازنمايی متفاوت شخصيت اصلی در اين دو سينما بررسي و تا حد امکان به ريشه‌هاي فرهنگي و فکري اين تفاوت‌ها نيز پرداخته شود.

«تمهيدات نظري»، «بازنمود کهن‌الگوها و اسطوره‌ها در سينماي ايران و هاليوود» و «تفاوت‌هاي نشانه‌اي شخصيت‌ اصلي در سينماي ايران و هاليوود» سه فصل این کتاب است که در 171 صفحه تنظیم شده است.


فصل اول «کلیات و تدراکات نظری» تحقیق را در بردارد. این فصل، خود شامل چهار بخش است:اساطیر، فلسفه، سینما و روش‌شناسی پژوهش.

 در فصل دوم این پژوهش به‌عنوان نمونه‌ای از حضور باورهای اساطیری یا افکار فلسفیِ شرقی و غربی در فیلم‌های سینمایی ایرانی و امریکایی، سه فیلم از بین بهترین فیلم‌های جشنواره‌های فجر و اسکار، در بازة زمانی این پژوهش، یعنی 1380 تا 1390 تحلیل شده‌اند.

در فصل سوم کتاب نیز به نشانه‌های مشترکی پرداخته شده‌است که در بین همه یا تعداد قابل توجهی از کاراکترهای فیلم‌ها مشترک بوده‌اند. در این فصل، هفت فیلم از سینمای ایران و هالیوود (برگزیده‌های بخش بهترین فیلم)، بررسی شده‌اند. در پایان این فصل تلاش شده تا با تلفیق چندین نشانه‌ها در قالب وضعیت‌های کلی، ساختارهای بنیادی و اساسی را که بر بازنمایی قهرمان یا شخصیت اصلی تأثیر می‌گذارند تا حدودی معرفی کرد.

اين کتاب در پي پاسخگويي به اين مسالة محوري است که تفاوت نوع برخوردِ شخصيتهايِ اصليِ فيلم‌هاي ايراني و هاليوودي با معضلات پيش رو، ريشه در چه ساختارها و تفکراتي دارد؟ و به‌عبارت ديگر چه دلايل فرهنگي و فکري مي‌تواند بر بازنمايي متفاوت شخصيت اصلي در سينماي ايران و هاليوود موثر باشد. 

کتاب «درآمدي بر بازنمايي شخصيت اصلي در سينماي ايران و هاليوود» با بهای 20 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید