کتاب «پول ما را می‌سازد» منتشر شد

کتاب «پول ما را می‌سازد» منتشر شد

کتاب «پول ما را می‌سازد: رویکرد معنابخش به پول» از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد. این کتاب، دستاورد پژوهشی است که توسط دکتر شایسته مدنی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

کتاب، بر پایۀ پژوهشی نوشته شده که مهمترین سؤال آن «معنای پول» است. پژوهشگر اثر، تأکید دارد که در بخش فرهنگی و اجتماعی، معانی و مفاهیم بسیاری تولید شده که مردم از آنها معنی «پول» استنباط می‌کنند و این نشانة باورشان به قدرت و گوناگونی معانی و کارکردهای این پدیده است که بخش مهمی از زندگی آنها را می‌سازد و بدین‌ترتیب نمی‌توان پول را صرفاً یک شیء یا ابزار نامید. این کتاب بر اساس نظرات زنان متأهل ایرانی شکل گرفته و معانی به‌دست آمده از پول نیز برایند گفته‌های آنهاست که در ساختارهای جامعه‌شناختی جای داده شده‌اند.


چشم‌اندازی که این پژوهش ترسیم می‌کند، حاکی از پولی‌شدگی جامعه‌ای است که اگرچه با مقاومت برخی از ارزشهای انسانی و اخلاقی روبه‌رو می‌شود، به‌سرعت به‌سوی پولی‌شدگی در حرکت است. از این رو پژوهشگر این اثر با طرح این پرسش‌ها که فرهنگ تا چه‌ اندازه و با چه ابزارهایی می‌تواند در برابر سلطۀ اقتصاد مقاومت کرده و یا ارزشهای اقتصادی را به نفع خودش معنا کند؟ و ریشه‌های نگرانی از این پولی‌شدگی و تهیۀ هر چیزی و هر خواسته‌ای توسط پول در کجاست؟ تأکید می‌کند که باید تغییراتی که در معنای پول در جامعه روی داده، به‌عنوان یک مقولۀ فرهنگی و اجتماعی بررسی شود.

کتاب «پول ما را می‌سازد» در پنج فصل پس از طرح کلیات موضوع و ارائه دیدگاه‌ها و نظریاتی در باب معانی پول، به معنای پول در حوزه‌هایی چون خانه، سلامت و زیبایی، خوشبختی و رفاه و تجربه‌های اخلاقی افراد می‌پردازد.

کتاب «پول ما را می‌سازد»  با ۲۲۸ صفحه و با قیمت ۱۴ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.



تهیه و درج خبر: مصطفی اسدزاده


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید