کتاب «مسئله فرهنگ» منتشر شد

   کتاب «مسئله فرهنگ» منتشر شد

کتاب «مسئله فرهنگ» اثر پژوهشی دکتر سعید شریفی با مقدمه دکتر نعمت الله فاضلی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

 این اثر با بیان اینکه بخشی از تعارضات فرهنگی در جامعه ایران ناشی از منازعه سه کلان‌فرهنگ ایرانی، اسلامی و غربی است، تأکید می‌کند که فرهنگ همواره در حال «ساخته‌شدن» است و هم‌پایی یا ناهم‌پایی آن با سایر ابعاد همچون اقتصاد و سیاست، مسئله‌ساز می‌شود. پژوهشگر این اثر تصریح می‌کند که موفقیت دولت، تابعی از توانایی پاسخگویی و تفوق بر چالش‌ها و مسائل فرهنگی است و نمی‌توان با رویکردی تجویزی و دستوری با عناصر فرهنگی به‌گونه‌ای خطی و نظام‌مند برخورد کرد. نویسنده ضمن تبیین تناقضات و منازعات فرهنگی، با تأکید بر ضرورت انسجام درونی، تصریح می‌کند که لازم است سیاست فرهنگی جدیدی برپایه تحولات روبه آینده و نیز سیاست‌های پساانقلابی شکل بگیرد و از رجوع به رویکردهای تجویزی و گذشته‌نگر امتناع شود.

کتاب «مسئله فرهنگ» بیان می‌کند که مفاهیم نو در حوزه فرهنگ که هر سه کانون «دولت»، «جامعه» و «روشنفکران» را دربرگرفته، هویت پساانقلابی را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند و در شرایطی که در بسیاری از حوزه‌های نوظهور فرهنگی، ایران پساانقلابی فاقد گفتمان مشخص است، توجه به مسئله فرهنگ و تغییر سیاست‌های فرهنگی با هدف ایجاد مزیتی رقابتی برای هویت پساانقلابی، ضروری و راهبردی است.


این کتاب با بیان اینکه فرهنگ در جامعه امروز ایران، پیچیده و متناقض شده است، به عملکرد دولتها در زمینه ایجاد تغییرات و درعین‌حال ممانعت از هرگونه تحول به‌عنوان یکی از تناقضات جامعه معاصر ایران می‌پردازد و حاصل این تناقض را «دوچهره شدن» مردم در حوزه فرهنگ و استفاده آنان از «ماسک‌های فرهنگی» می‌داند تا خود را سازگار با دولت نشان دهند.

روایات دولت از فرهنگ، امنیت فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی، صنایع خلاق، آینده‌پژوهی فرهنگی، روایت جامعه از فرهنگ، زندگی روزمره و سبک زندگی، فرهنگ جوانی، اوقات فراغت، منازعات روشنفکری ایرانی و تعارض روشنفکری با سیاست و جامعه مهمترین مطالبی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

کتاب «مسئله فرهنگ» در ۳۷۱ صفحه و با قیمت ۱۸ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

تهیه و درج خبر: مصطفی اسدزاده


برای خرید اینجا کلیک کنید.




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید