صنایع دستی، در معرض خطر تبدیل شدن به کالای قشر نخبه‌ است+ متن کامل مقدمه

صنایع دستی، در معرض خطر تبدیل شدن به کالای قشر نخبه‌ است+ متن کامل مقدمه

سوزان لاکمن استاد مطالعات فرهنگی دانشگاه جنوب استرالیا و نویسنده کتاب «صنایع دستی و اقتصاد خلاق» بیان می‌کند که صنایع دستی، چه در عرصۀ طراحی یا کارگاهی و یا هنر، دائماً در معرض این خطر هستند که به کالای قشر نخبه تبدیل شوند،‌ قشری که هم می‌خواهد و هم می‌تواند که برای جنس و مهارت و اصالتِ مرغوب پول گزافی بدهد.

لاکمن با اشاره به اینکه اقتصاد صنایع دستی معاصر، گسترده و متنوع و پویاست،‌ تأکید می‌کند که باید صنایع دستی را از لحاظ مشارکت خُرد و کلان با دنیا و با روش‌های کلان اقتصادی و با روش‌های اعمال قدرت و محروم‌سازی مورد مطالعه قرار دهیم. وی اقتصاد صنایع دستی معاصر را محلی مهیج برای کاوش می‌داند و تصریح می‌کند که  دلیل این تهیج، تنوع این اقتصاد و به‌ویژه محوریت گفتمان‌های تولید و اخلاقیات مصرف است که به اشکال گوناگون بر سرتاسر طیف صنایع دستی سایه می‌­افکنند.


لاکمن در کتابِ «صنایع دستی و اقتصاد خلاق»، تلاش می‌کند تا به بحث تجربیات جنسیتی از کار فرهنگی که نیاز به پژوهش بیشتر دارد، ورود کند و تا حد امکان به این نیاز پاسخ دهد.

نویسنده بیان می‌کند که قصد من در این کتاب ارتباط ‌دادن حوزه وسیع صنایع دستی و ساخت با دست (نه‌فقط صنایع دستی هنری، کارگاهی، یا طراحی) با مباحث کلان‌تر در زمینه تولید پایدار، صنایع خلاق و فرهنگی، زندگی اخلاقی، کار مطلوب و جایگاه ساخت با دست و اشیای دست‌ساز در زندگی روزمره است.


متن کامل مقدمه کتاب«صنایع دستی و اقتصاد خلاق» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه و از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شده از اینجا قابل دریافت است.


تهیه و درج خبر: م. اسدزاده



مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید