نشست «نظریه فطرت به مثابه زیربنایی برای رسانه جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد

نشست «نظریه فطرت به مثابه زیربنایی برای رسانه جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد

نخستین نشست از سلسله نشست‌های فلسفه ارتباطات جمعی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «نظریه فطرت به مثابه زیربنایی برای رسانه جمهوری اسلامی ایران» با سخنرانی دکتر رضا واعظی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما و به همت پژوهشکدۀ ارتباطات از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ دو‏شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۶در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر رضا واعظی، ضمن بیان مقدمه ای در مورد رادیو و تلویزیون و جایگاه آن در قرن اخیر به عنوان یک رسانه قدرتمند، به تبیین رسانه طراز انقلاب اسلامی که بتواند ارزش‌های حاکم بر آن را نشان دهد پرداخت.

وی در ادامه به «ضرورت‌های وجود رسانه طراز انقلاب اسلامی» و به تعریف مفهوم فطرت اشاره کرده و گفت:« فطرت و ذات انسان دارای دو بخش است: بخش اول) احساسات، غرایز و گرایش ها ؛که از محدوده حیات زیست‌شناسی انسان حمایت می‌کنند و به آن معطوف می‌شوند و به همین جهت بین همه موجودات زنده از یک جنس با حفظ مراتب (کم و زیاد شدید و ضعیف بودن) موجود می‌باشند. مثل احساس گرسنگی بخش دوم) ادراکات (فطرت ادراکی)؛ تنها در وجود انسان دیده می‌شوند و در موجودات دیگر قابل ملاحظه نیستند. مثل مثلاً تکریم در برابر عظمت و خشوع در برابر قدرت مطلق و جمال مطلق.

دکتر واعظی در بخش دیگری از سخنانش به تبیین ویژگی های امور فطری پرداخته و با طرح این مسئله که دین امری فطری است اضافه کرد: «فطرت اجمالاً با کلیات دین به لحاظ اعتقاد و هم عمل موافق است. معنویت و گرایش به کمال مطلق و تلاش برای ایجاد و توسعه این گرایش در انسان‌ها است. رابطه دین و فطرت رابطه اجمال و تفصیل است. آن چه را فطرت اجمالاً و سر بسته دارد دین مفصل و مشروح بیان کرده است»

دکتر واعظی با تبیین دو نوع فطرت محجوبه و مخموره به تعریف هر کدام از این موارد پرداخت و در ادامه نیز به انسان‌شناسی امام خمینی بر پایه نظریه فطرت اشاره کرده و گفت:« نظریه فطرت، نظریه ای است که می توان براساس آن رسانه دینی و رسانه طراز انقلاب اسلامی را تبیین کرد؛ زیرا همانگونه که اصول و قوانین الهی و ادیان الهی برای احیای فطرت پاک انسانی آمده‌اند، صدالبته انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نیز در این مسیر محقق شد و هدف اصلی آن تعالی بشر و رهایی ملت ایران از قید بندگی نفس و طاقوت بوده و براساس شریعت اسلامی و مذهب تشیع طراحی و اجرا و به پیروزی رسید و نظام جمهوری اسلامی را مستقر ساخت.»

در پایان نشست دکتر واعظی با جمع بندی موارد طرح شده و با توجه به مکتب امام(ره) یعنی حکمت متعالیه؛ و علل اربعه مشخصه های این رسانه را برشمرد و گفت: «علت غایی (اهداف) علت وعلل عبارتنداز: قرب الهی، علت فاعلی (منابع انسانی، نیروی انسانی و مدیریت)، علت مادی (محتوایی که باید در رسانه طرازاستفاده شود)، علت صوری (باید‌ها و نبایدهای شکل، ساختار و گونه‌ها و ژانر‌های ارائه پیام).




مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید