نشست « بررسی نظریات رسانه دینی» برگزار شد
دومین نشست از سلسله نشستهای فلسفه ارتباطات جمعی جمهوری اسلامی ایران با عنوان « بررسی نظریات رسانه دینی» روز چهارشنبه ۲۶ مهر با حضور دکتر محسن حبیبی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای نشست، دکتر محسن حبیبی با بیان اهداف برگزاری نشست گفت: این نشست با هدف بیان نظریات و رویکردهای ارائه شده در نسبت میان دین و رسانه، ابعاد تعاملی بودن در رسانه و حقگرایی، الگوی قرآنی برای رسانهها برگزار شده است.
سپس وی گفت: گاهی به نظر میرسد وجوه رسانهای به محتوای دینی ضربه میزند و گاهی محتوای دینی، فرایند تولید رسانه را با مشکل مواجه میکند. حال، سوال ما این است که چگونه میتوان در عرصه رسانه، در کنار حفظ و رعایت اخلاق و ارزشهای دينی، به نشر و تبليغ دين پرداخت و در عین حال، بر مخاطب تأثیرگذاری مثبت نیز داشت؟
دکتر حبیبی با اشاره به رویکردهای مطالعه رسانه گفت: چهار رویکرد در این زمینه وجود دارد که عبارتند از: رویکرد معطوف به تولید، رویکرد معطوف به محتوا، رویکرد معطوف به مخاطب و رویکرد کارکردگرایانه.
در ادامه، حبیبی به بیان رابطه بین «دين و رسانه»، «دين رسانهاي» و «رسانه دينی» پرداخت و افزود: حوزه مباحث «دين رسانهای» به بررسي حضور دين در رسانه میپردازد. اين حضور گاه به شكل جزئي است و شامل برخی جنبههای دين و گاهی حتی برخی گزارههای خاص در يك جنبه از دين میشود. شايد تعبير «دين در رسانه» برای اين امر مناسب باشد.
چون رسانه خود در محتوا تغییر ایجاد میکند، گاهی هم منظور وجه و صورتی از دین است که از رسانه، مورد انعکاس قرار میگیرد كه از آن به عنوان «دين رسانهای» میتوان ياد كرد. مفهوم «رسانه دینی» نیز تعاریف مختلفی دارد؛ مانند تعاريف ناظر به پيام، تعاريف ناظر به سازمان رسانهای و تعاريف ناظر به مخاطب.
وی با اشاره به راههای شناخت قرآنی برای رسانه دینی، گفت: طبق قرآن، خداوندِ حقّ از دو طریق قابل شناخت است: اول،از راه آفاق و دوم، از راه انفس و هر کدام از این راهها در واقع شناخت ظهورات اسماء الهی در مراتب مختلف هستند. انسان ظهور مرتبه اعلا و غیر از انسان، مراتب پایینتر در ظهور اسماء و صفات حقّ محسوب میشوند.
در پایان نیز، دکتر حبیبی، ویژگیهای اصلی حقمحوری در رسانه را روشنگری و آگاهی بخشی؛ هدایت گری؛ فضیلت گرایی؛ مدیریت انسانی؛ لزوم ایجاد تعادل میان آرمان گرایی و واقع گرایی؛ وظیفه گرایی مبتنی بر شناخت هدف؛ و توجه به ابعاد تفاوتهای فرهنگی و انسانی بیان کرد و گفت: ابعاد پنجگانه رسانه تعاملی حقگرا عبارت است از:
برای چه هدفی پیام تولید میشود؟
چه کسی پیام را بیان میکند؟
برای چه کسی رسانه فعالیت میکند؟
برای پیام، چه محتوایی انتخاب میشود؟
با چه وسیله و ابزاری رسانه اقدام میکند؟