فینی‌زاده:

شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی اصلی‌ترین رقبای رسانه ملی هستند

شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی اصلی‌ترین رقبای رسانه ملی هستند

نشست تخصصی «رسانه ملی در سپهر رسانه‌ای ایران» روز ‏چهار‏شنبه ۲۰ دی با حضور محسن فینی‌زاده بیدگلی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محسن فینی‌زاده به تعریف سپهر رسانه‌ای پرداخت و گفت: مجموعه رسانه‌های فعال و در دسترس مخاطب که در اصطلاح سپهر رسانه‌ای نامیده می‌شود، فضایی متنوع و متکثر از رسانه‌های مختلف است، که هر جریان و تفکری حتی افراد و گروه‌هایی که معاند نظام حاکم هستند با استفاده از ابزاری از جمله ماهواره و فضای مجازی می‌توانند حرف و پیام خود را به مخاطب منتقل کنند.

فینی‏زاده ویژگی‌های سپهر رسانه‌ای را اینگونه برشمرد و افزود:

  • سپهر رسانه‌ای، فضايی متنوع و متكثر از رسانه‌ها است و هر روز به سمت تعاملی شدن و وابسته شدن به پهنای باند و فضای مجازی در حال حرکت است.
  • در سپهر رسانه‌ای، رسانه‌ها برای بدست آوردن سهم بيشتری از مخاطب در حال رقابت هستند.
  • در سپهر رسانه‌ای، مخاطب، خود را در توليد و عرضه محتوا مؤثر می‌داند و توقع دارد در زمان كمتر از آنچه دوست دارد، بيشتر به دست آورد.
  • آينده از لحاظ فناوری رسانه‌ای، بسيار متغير و غیر قابل ‌پیش‌بینی است و از لحاظ مخاطب، به سمت مخاطب‌محوری است. عملكرد آينده نیز به تصميمات صحيح مسئولان در مواجه با اين تغييرات و نوآوری‌ها بستگی دارد.

فینی‌زاده با اشاره به طیف‌های مخاطبان در سپهر رسانه‌ای گفت: رسانه ملی سه دسته مخاطب دارد: مخاطبان وفادار، مخاطبان خاكستری و مخاطبان معاند؛ عملكرد رسانه ملي بر هر سه طيف اثرگذار است اما با توجه به وفاداری دسته اول و عناد دسته سوم، جذب طيف خاكستری وابستگی بيشتری به عملكرد و توليدات كيفی دارد.

وی در ادامه گفت: عدم کارایی كامل رسانه ملی به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از این عوامل عبارتند از: گره‌های متعدد تصمیم‌گیری، كند بودن اجرا، ناهمخوانی بدنه با مديران در كنار نياز به تنظيف سازمانی؛ همچنين عدم برنامه‌ریزی برای فعاليت صحيح در فضای مجازی و يا اجرائی نشدن اين برنامه‌ها در كنار عدم كاركرد رسانه بر اساس ميل و نياز مخاطب، عدم انعطاف جدول پخش و عدم دسترسی مخاطب به محتوا در زمان دلخواه، غیر تخصصی و حرفه‌ای بودن برنامه‌ها، لحن تند و غير بی‌طرفانه و دوری از بيان تمام دیدگاه‌ها و همچنين نبود راهبردهای مشخص در سازمان به ‌اضافه انحصاری بودن، برخی از عوامل موثر در عدم کارایی رسانه ملی است.

در ادامه، فینی‌زاده افزود: رقبای اصلی رسانه ملی در سپهر رسانه‌ای را می‌توان در دو گروه تقسیم‌بندی کرد؛ گروه اول: رسانه‌های مبتنی بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که این رسانه‌ها به علت تحولات عادت صرف رسانه‌ای در مخاطب، بيان زوايای گفته نشده خبر، بسته‌های صدا و تصويری سريع، جذاب، خودمانی و همچنين به علت خودتوليد و خودگزینی برای مخاطب باعث جذب بیشتر مخاطب می‌شوند.

گروه دوم: شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. این شبکه‌ها به دلیل شناخت دقيق مخاطب، توليدات حرفه‌ای بر اساس ميل و نياز مخاطب، استفاده از محتواهایی همچون خشونت، بيان ناگفته در حوزه خبر و توجه ویژه‌ به حوزه سرگرمی مخصوصاً بخش‌هایی مانند موسيقی كه دست رسانه ملی كمتر در آن باز است، از اصلی‌ترین رقیبان رسانه ملی هستند.

مشروح مطالب مطرح شده در این نشست تخصصی، در  آینده نزدیک از طریق همین سایت انتشار خواهد یافت.






از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید