براساس نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

بیشتر مردم ایران درباره خطرات سیل آموزش ندیده‌اند

بیشتر مردم ایران درباره خطرات سیل آموزش ندیده‌اند

 پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در مرداد ۱۳۹۸ نظرسنجی‌­ای با موضوع حوادث طبیعی با تأکید بر سیل بهار ۹۸، انجام داده است. این نظرسنجی در سطح ملی و به‌صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان بالای ۱۸ سال ساکن در شهرهای سراسر کشور و تعداد نمونه ۲۰۹۲ نفر انجام شده است.

بر اساس نتایج به‌دست آمده از این نظرسنجی، ۷۱.۵ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌ا‌ند محل زندگی­شان در معرض خطر سیل قرار ندارد. از سوی دیگر ۲۴.۷ درصد افراد اظهار کرده­‌ا‌ند در شهری که زندگی می‌کنند، احتمال وقوع سیل وجود دارد.

۷۶.۷ درصد پاسخگویان گفته‌اند تاکنون آموزشی درباره مواجهه با خطرات سیلاب ندیده‌­اند. همچنین ۵۲.۵ درصد پاسخگویان بیان کرده‌اند در طی چند سال گذشته برنامه‌­ای با محتوای سیل و آموزش درباره آن از تلویزیون تماشا نکرده‌اند. ۸۴.۷ درصد افراد پاسخگو نیز ذکر کرده‌­اند برنامه­‌ای مرتبط با آموزش جهت آمادگی در برابر سیل از رادیو نشنیده‌­اند.


۷۶ درصد پاسخگویان در حادثه سیل بهار سال ۱۳۹۸، کمک نقدی و غیرنقدی کرده­اند؛ از بین افرادی که کمک کرده­اند ۶۵.۱ درصد به صورت نقدی، ۲۱.۸ درصد به صورت غیرنقدی، ۹.۲ درصد هم به‌شیوه نقدی و هم غیرنقدی و ۳.۹ درصد با حضور در مناطق سیل­‌زده به یاری سیل‌­زدگان رفته‌­اند.

همچنین مردمی که در سیل امسال کمک کرده‌­اند  بیشتر از طریق سازمان هلال احمر کمک­‌های خود را به سیل­‌زدگان اهدا کرده‌­اند. بعد از سازمان هلال احمر، مردم بیشتر از طریق سازمان‌­های کمک‌­رسانی مردمی و خیریه­‌ها و یا دوستان و آشنایان مورد اعتماد کمک کرده‌­اند.

اکثریت پاسخگویان این نظرسنجی، اخبار سیل ابتدای سال ۱۳۹۸ را از طریق رادیو و تلویزیون پیگیری کرده‌­اند. بعد از آن، شبکه­‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام پرمخاطب­‌ترین رسانه در زمینه پیگیری اخبار سیل بوده است.

همچنین ۳۵ درصد پاسخگویان روند بازسازی مناطق سیل­زده را ضعیف ارزیابی کرده‌اند. در طرف مقابل و با اختلاف اندکی نسبت به دسته اول، ۳۴.۱ درصد پاسخگویان از مراحل بازسازی مناطق حادثه دیده رضایت داشته‌اند.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید