فضای اجتماعی هنر موسیقی در ایران بررسی شد

فضای اجتماعی هنر موسیقی در ایران بررسی شد

اجرای پژوهش «فضای نوین موسیقی ایران؛ چالش‌­ها، مسایل، الزامات و راهکار­ها» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به پایان رسید. 

این پژوهش با توجه به اهمیت موسیقی در فرهنگ‌ و هویت ملی به عنوان هنری که برای توسعة اجتماعی یک ضرورت است، تلاش داشته تصویری از وضع موجود فضای اجتماعی هنر موسیقی در ایران را عرضه نماید. 

بنا به اعلام پژوهشکده هنر پژوهشگاه، هدف اصلی این پژوهش که با تحقیق و نگارش بهروز وجدانی انجام شده، شناخت مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی موجود در فضای نوین موسیقی ایران با تمرکز بر دو سطح «برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری» و «اقدامات و اجرا»  است.

 این تحقیق می‌کوشد تا مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی موجود در فضای نوین موسیقی ایران را مطالعه کرده و از خلال تمرکز بر موضوعاتی همچون؛ «شناخت موانع قانونی و اجرایی موجود در عرصه فعالیت هنرمندان موسیقی با توجه به اقتضائات جهان معاصر» و «شناخت وجوه قوّت و ضعف فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه موسیقی از جمله: خانه موسیقی ایران و نهادهای دولتی مثل دفتر موسیقی، انجمن موسیقی و صدا و سیما» و «شناخت موانع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دینی در حیطه هنر موسیقی و فعالیت هنرمندان موسیقی معاصر»، در تمهید مقدمات مناسب برای حل مسائل این عرصه و توسعه مطلوب هنر موسیقی کشور، گام بردارد.

 پژوهش در دو بخش و ۳ فصل تنظیم شده است. بخش اوّل به مبانی نظری پژوهش و  بخش دوم به شناخت چالش‌ها در حفظ حقوق مادی و مالکیت فکری دست‌اندرکاران هنر موسیقی در ایران اختصاص دارد. در فصل اول، ریشه‌های فرهنگی عدم تمایل به رعایت حقوق مادی و مالکیت فکری دست‌اندرکاران هنر موسیقی در ایران بررسی شده و در فصل دوم، مشکلات دست‌اندرکاران هنر موسیقی در ایران برشمرده شده و در فصل سوم، ضمن اتخاذ نتایج، پیشنهادها و راهکارهایی برای برون رفت از وضع موجود ارائه شده است.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید