پیامد پلتفرم‌های عمده آنلاين برجامعه ايران، تحلیل می‌شود

پیامد پلتفرم‌های عمده آنلاين برجامعه ايران، تحلیل می‌شود

طرح پژوهشی «تحلیل انتقادی پلتفرم‌­های عمده آنلاين و پيامدهای آن‌ها برجامعه ايران از منظر حکمرانی و اقتصاد» ازسوی دکتر حسين حسنی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

در اين طرح سه پلتفرم عمده فضای آنلاين از منظر پيامدهایی که برای حکمرانی و اقتصاد در جامعه ايران دارند، تحت رويکرد «تحليل انتقادی پلتفرم» که به مطالعه پلتفرم­‌های آنلاين و رسانه­‌های اجتماعی اختصاص دارد تحليل می­‌شوند.

هدف اين طرح درک زمینه جديد فعاليت­ شرکت­‌های کلان جهانی فناوری ارتباط و نقش­­‌آفرینی آن‌ها در تحول تنظيم مقررات برای حکمراني در فضای مجازی و نیز اثرات آن‌ها بر فعالیت­‌های اقتصادی و ارائه راهکارهايی برای سياست‌گذاری در اين وضعيت متحول شده جدید است.

اين پژوهش شامل مطالعه انتقادی آناتومی و مکانيسم­‌های عملکرد دو پلتفرم زیرساختی بزرگ فضای مجازی (گوگل-آلفابت و فيس بوک «به­‌ویژه زیرمجموعه­‌های آن شامل اینستاگرام و واتس­اپ») و پلتفرم بخشی اوبر- پلتفرم عظیم حمل و نقل آنلاین- است که سهم مهمی در توسعه اقتصاد اشتراکی، تغییر روابط کار و شکل­‌گیری شکل­‌های جدیدی از انجام کار به شکل آنلاین دارند. در این پژوهش بر اساس مدل معرفی شده توسط فن دايک و همکاران، پیامدهای نقش‌­آفرینی جهانی این پلتفر‌‌م‌­ها از منظر تحولات کسب و کار و نیز سیاست‌گذاری برای حکمرانی بر فضای مجازی در ایران مطالعه می‌شود.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید