آیا کشف و فهم جدید از خود در زندگی مشترک، منجر به طلاق می‌شود؟

آیا کشف و فهم جدید از خود در زندگی مشترک، منجر به طلاق می‌شود؟

طرح «واکاوی فرایند تحقق جدایی حقوقی در خانواده‎های طبقه متوسط شهر تهران» توسط فاطمه‌سادات علمدار، پژوهش شد.

این طرح، طلاق را باتوجه به افزایش نرخ آن در ایران و هم‌چنین با برجسته‎‌دانستن در تغییر نهاد خانواده، مسأله خود قرار داده است. نگارنده با چنین نگاهی تجربه و درک زنان (۳۰ تا ۴۰ سال) طبقه متوسط ساکن شهر تهران را که درخواست طلاق می‎دهند و شخصاً تلاش می‎کنند تا به زندگی مشترک‎شان خاتمه دهند را مورد بررسی قرار داده است؛ با این پیش‎فرض اولیه که زنان آسیب‎های ‎بیشتری از درگیرشدن در مسئله طلاق می‎بینند.

پژوهشگر، در اشاره به دلیل انتخاب زنان و مردان طبقه متوسط به عنوان جامعه هدف پژوهش، به درک بیشتر آن‌ها از موقعیت‎ خود در بستر شبکه روابط اجتماعی در سایه برخورداری از سرمایه فرهنگی استناد می‌کند.

به طورکلی این پژوهش قصد دارد بداند که فردی با سرمایه فرهنگی بالا چه فرایندی را پشت سر می‎گذارد که گزینه طلاق برایش جدی می‎شود؛ یعنی چه تاکتیک‎هایی برای حفظ زندگی مشترک به کار می‎گیرد و چگونه به ناکارامدی همه این تاکتیک‎ها مطمئن می‎شود که حاضر می‌شود به‌رغم همه چالش‎های فرهنگی و حقوقی و همه تلخی‌ها که می‎داند با آنها مواجه خواهد ‎شد، به زندگی مشترک خود خاتمه دهد.


این پژوهش در پایان، نتیجه می‌گیرد که طلاق در میان زنان و مردان مصاحبه‌شده بیش از هرچیز مسئله‎ای هویتی است که با خودشناسی کنشگران درهم تنیده است. از این منظر فرد در جریان بازنگری خود، طلاق را محقق می‌کند و خود را به درک جدیدی از خویش و دنیایی که در آن زیست می‎کند، می‎رساند.

 به‌زعم محقق، این بازنگری برای زنان و مردان بین ۳۰ تا ۴۰ ساله شهر تهران که جزو طبقه متوسط محسوب می‎شوند، تا حد زیادی تحت تاثیر ارزش‎های مدرن و به خصوص فمنیستی رخ می‏دهد. مطابق این یافته‌ها، درحقیقت منبع انرژی افراد برای گام نهادن در مسیری که با فشارهای اجتماعی بسیار همراه است، «کشف و تحقق خود» است که این کشف و فهم جدید فرد از خود، او را به نیرویی موثر در ایجاد تغییر در درک و فهم جامعه از نهاد خانواده و ارزش‎ها ‎و هنجارهای آن و مسئله طلاق و غیره تبدیل می‎کند. نیرویی که به باور محقق، شیوه‎های ‎جدید زیست اجتماعی را رقم خواهد زد؛ شیوه‌هایی که امروز نامطلوب و فردا عادی هستند.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید