تدوین برنامه‌های راهبردی فرهنگ و هنر با تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب

تدوین برنامه‌های راهبردی فرهنگ و هنر با تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب

«تحلیل مضمونی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تدوین برنامه‌های راهبردی فرهنگ و هنر» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این گزارش با داشتن دغدغه فرهنگی، باتوجه به گذشت چهار دهه از تجربه تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری، چهلمین سال انقلاب را زمان و فرصت مناسبی برای بازاندیشی، نقد گذشته و طراحی چشم‌انداز آینده اعلام می‌دارد. بر همین اساس، با توجه به اهمیت بیانیه «گام دوم انقلاب» که در آستانة چهل سالگی انقلاب اسلامی با اتکا بر آینده‌انگاری، تصویری از آینده و چشم‌انداز جمهوری اسلامی را با تحلیلی از گذشته ارائه می‌کند، تلاش می‌کند در مسیر ایجاد فهم و درک مشترک از مفاد آن با استفاده از روش تحلیل مضمونی و نیز تدوین اهداف و برنامه‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب مأموریت‌ها و تکالیفی که این بیانیه مقرر می‌دارد، گام بردارد.

«تحلیل مضمونی بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی و تدوین برنامه‌های راهبردی فرهنگ و هنر» در چارچوب مفاد بیانیه گام دوم و نیز دیگر رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری، اهداف راهبردی را که در در هفت کلان برنامه مشخص شده، تشریح می‌کند و با بهره‌گیری از مفاد بیانیه، اهداف کلان ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارائه می‌کند.


این گزارش با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب، ابتدا به فرصت‌های موجود و زمینه‌ساز تحقق برنامه‌های راهبردی هفت‌گانه اشاره می‌کند که «خودآگاهی و باورهای انقلابی»، «ظرفیت‌ها و فرصت‌های ملی» و «امید به عنوان کلیدی‌ترین توصیه برای مقابله با تبلیغ علیه انقلاب» را شامل می‌شود. سپس با پرداختن به برنامه هفت‌گانه علم و پژوهش، اخلاق و معنویت، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی ، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی و تشریح آن‌ها، اهداف کلان را تبیین می‌کند.

در بخش پیوست این گزارش، نخست پیشنهاد معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب مفاد بیانیه گام دوم گردآوری و سپس بر اساس محورهای هفت گانه دسته‌بندی شده‌اند.


برای دریافت متن کامل گزارش اینجاکلیک کنید






برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید