شبكه‌های اجتماعی و تجربه‌زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان

شبكه‌های اجتماعی و تجربه‌زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان

پژوهش «تجربه زیسته فرهنگ سیاسي دانشجویان در شبكه‌هاي اجتماعي» درصدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی مجازی و شناخت این پدیده است. از این‌رو دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران را به‌عنوان میدان مطالعه خود برگزیده و قصد دارد چگونگی فرهنگ سیاسی دانشجویان در پرتو فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی روشنفکران در شبکه‌های اجتماعی را فهم کند.

در این پژوهش دانشجویان به لحاظ فرهنگ سیاسی، به سه دسته فرهنگ سیاسی مشارکتی، محدود و تبعی تقسیم‌بندی شده‌اند که پژوهشگر  همه آن‌ها را در پرتو فعالیت‌های روشنفکران در فضای مجازی قابل فهم و تفسیر می‌داند.

پژوهشگر در این تحقیق با استفاده از روش پدیدارشناسانه کیفی به تعدادی از درون‌مایه‌های اصلی دست می‌یابد که وظایف و حقوق شهروندی، اعتماد سیاسی، احساس آزادی، مشارکت در روند سیاسی کشور، اثربخشی فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی روشنفکران، اثرپذیری از هدایت و راهنمایی روشنفکران، انتظارها از فعالیت‌های اجتماعی سیاسی روشنفکران در فضای مجازی و  اثربخشی فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی روشنفکران بر فرهنگی سیاسی، ازجمله آن‌ها هستند. او با تشریح هریک از این موارد، نتیجه می‌گیرد که فعالیت‌های روشنفکران امروزه بر خلاف دوران گذشته بیشتر تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی نوظهور قرار دارد و بر این مبنا برخی نظریه‌های جدید مانند دیدگاه‌های کاستلز و کنش ارتباطی هابرماس و همچنین دیدگاه‌های آلموند و وربا می‌تواند در تبیین و فهم این موضوع مؤثر باشد.


این پژوهش در پایان تأکید می‌کند که نقش روشنفکران به مثابه افراد آگاه وجدان بیدار جامعه، چه در نهادهای مدنی و سازمان‌های اجتماعی غیرسیاسی و چه در حالت متعلق بودن به احزاب و تشکل‌های سیاسی، به‌صورت عمومی به مثابه افراد متعلق به یك قشر اجتماعی به شکلی از اشکال تاحدودی موجب ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه بوده و موجب پویایی و بیداری شعور اجتماعی و سیاسی دانشجویان و نهایتاً موثر در شکل‌گیری تفکر و احساسی ملی خواهد شد.

گفتنی‌ست پژوهش «تجربه زیسته فرهنگ سیاسي دانشجویان در شبكه‌هاي اجتماعي» در قالب مقاله در شماره ۴۷ فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات در نوبت پاییز ۹۸ به چاپ رسیده است.


دریافت مقاله


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید