کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» روانه بازار نشر شد

اثر جدیدی از حسن ذوالفقاری
کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» روانه بازار نشر شد

کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» محصول یک طرح پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که از سوی حسن ذوالفقاری و بهادر باقری انجام شده و توسط نشر خاموش روانه بازار نشر شده است.

کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» در چهار جلد گردآوری شده که افسانه‌های آن در دو بخش منظوم و منثور هستند و نسبت آن‌ها به هم تقریبا یک به یک است. برخی از این افسانه‌ها بعد از شاهنامه منظوم بودند؛ بخشی از آن به خاندان پادشاهان کیانی و برخی به خاندان رستم مربوط می‌شود. بعضی از این داستان‌ها هم جنبه دینی و مذهبی دارند و در مجموع همه این افسانه‌ها تحت تاثیر شاهنامه بودند که در یک مجموعه با عنوان «افسانه‌های پهلوانی ایران» جمع شده است.


اين مجموعه، بازشناسي، معرفي و تجزيه و تحليل ۶۰ افسانه پهلواني منظوم و منثور تا پايان دوره قاجار بر اساس حروف الفباي نام آن‌هاست. هدف آن، معرفي افسانه‌هاي پهلواني پس از شاهنامه و ادامه اين سنت پس از فردوسي و اغلب در ميان مردم است. كتاب به بررسي سير تحول و تطور اين نوع ادبي در بستر تاريخي و اجتماعي؛ نشان دادن جايگاه و ابعاد هنري افسانه‌هاي پهلواني فارسي و پيشنهاد استفاده از اين ظرفيت‌هاي ناشناخته و ارزشمند در هنرهاي سينما، تئاتر و پويانمايي مي‌پردازد . ذيل هر افسانه، اين موارد بررسي مي‌شود : معرفي داستان و ارزش آن ، پديدآورنده، نسخه‌ها، ساختار اثر و موضوعات به همراه چكيده روايي اثر و تشريح جنبه‌هاي داستاني شامل: عناصر داستاني، خصلت روايي، ويژگي‌هاي داستاني و بن‌مايه‌ها.


علاوه بر آن جنبه‌هاي زباني و ادبي شامل: بررسي زبان ادبي و عاميانه يا روايي و نقالي ، مسائل دستوري ، اصطلاحات، مثل‌ها، واژگان عاميانه، گزاره‌هاي قالبي، زبانزدها (كنايات، سوگندها ، ناسزاها، شوخي‌ها و تهديدها)، توصيف صحنه‌ها، اشخاص ، مكان‌ها و آيات، احاديث، اشعار، اغراق‌ها؛ و جنبه‌هاي اجتماعي شامل: آداب و رسوم، آيين‌ها، خوراك و پوشاك، نظام اداري و اجتماعي، باورها؛ معماري و هنر، مشاغل، اشارات ديني و مذهبي و فرقه‌ها و مذاهب بررسي و تحليل مي‌شوند. در پايان هر افسانه نيز نمونه‌اي از آن، شامل گزيده‌اي دو تا چهار صفحه‌اي ذكر مي‌شود تا خوانندگان با متن و سبك نگارش كتاب آشنا شوند . نمايه‌هاي پاياني كمك مي‌كند تا خوانندگان و پژوهشگران بتوانند به ريز محتواي آثار، دسترسي بهتري پيدا كنند.


مشاهده فیلم ارائه یافته‌های این کتاب در آپارات:




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید