با ترجمه حسین حسنی عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

کتاب «کاربرد رسانه‌های اجتماعی در اخبار بی‌بی‌سی» منتشر شد

کتاب «کاربرد رسانه‌های اجتماعی در اخبار بی‌بی‌سی» منتشر شد

کتاب «کاربرد رسانه‌های اجتماعی در اخبار بی‌بی‌سی: بازسازی گزارشگری بحران» نوشته والری بلر-گاگنون با ترجمه حسین حسنی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)، توسط نشر نیو و با همکاری نشر معیار علم منتشر شده است.

در این کتاب نحوه‌ استفاده‌ روزنامه‌نگاران از رسانه‌های اجتماعی و شیوه‌هایی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی سبب شده است تا اعمال و روابط روزنامه‌نگاری بی.بی.سی با مخاطبانش تغییر کند تحلیل شده است. علاوه بر این تحول گزارشگری بحران در بی.بی.سی به واسطه استفاده از محتواهای کاربرمحور و مطالب شهروند-روزنامه‌نگاران بررسی شده است.

هم‌چنین این کتاب در یک زمینه‌ بین‌المللی، از طریق بررسی فرایندهای تولید اخبار و تنش‌های حاصل از آن در زمینه‌های گزارش‌گری بحران، اثرهای رسانه‌های اجتماعی را بر یکی از بزرگترین‌های سازمان‌های تولید خبر بررسی می‌کند. به علاوه، این کتاب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: رسانه‌های اجتماعی تا چه میزان کردارهای روزنامه‌نگاری بی.بی.سی و روابط آن‌را با مخاطبان دگرگون کرده‌اند؟ ساختارهای روزنامه‌نگاری بی.بی.سی چگونه در ارتباط با رسانه‌های اجتماعی تغییر کرده‌اند و اثرات آن بر روابط قدرت در اتاق خبر چیست؟

در فصل اول این کتاب، دگرگونی بی.بی.سی از زمان پیدایش رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌شود. در این فصل توضیح داده می‌شود که روزنامه‌نگاران از زمان بمب‌گذاری‌های لندن در هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ چگونه از رسانه‌های اجتماعی در گزارش‌گری بحران استفاده کرده‌اند. نویسنده در این فصل با تمرکز بر پیوند بین فناوری‌ها و هنجارها و اعمال روزنامه‌نگاری در زمینه‌ بی.بی.سی نشان می‌دهد که بازاندیشی درباره‌ کاربرد رسانه‌های اجتماعی در روزنامه‌نگاری بی.بی.سی بخشی از پروژه‌ بزرگ‌مقیاس بی.بی.سی برای نزدیک شدن بیشتر به مخاطبانش بوده است.

در فصل دوم، با عنوان جالب توجه «یاد بگیرید توئیت کنید وگرنه اخراج می‌شوید! »، رویدادهای گزارش‌گری بحران بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ تحلیل می‌شوند: انقلاب زعفران در میانمار (۲۰۰۶)، حملات بمبئی (۲۰۰۸)، زلزله هائیتی (۲۰۱۰). در اینجا نشان داده می‌شود که طی این سال‌ها، هم‌پوشانی بین رسانه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاری افزایش یافته است.


نویسنده در فصل سوم با عنوان «یک نظم جدید» بحث می‌کند که پس از سال ۲۰۱۱ روزنامه‌نگاران رسانه‌های اجتماعی را به منزله‌ بخشی از ابزارشان برای بهبود گزارش‌گری به رسمیت شناختند. در این راستا مجادله بی.بی.سی برای درک و مدیریت رسانه‌های اجتماعی در دوران دگرگونی‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نهادی تحلیل شده است.

در فصل چهارم کتاب، نقش روزنامه‌نگارانی که توانایی و مهارت کاربرد فناوری‌های رسانه‌های اجتماعی داشتند، با تمرکز بر گردآوری خبر تحلیل شده است. در این فصل تغییرات در ساختار اتاق خبر بی.بی.سی طی گذر زمان بررسی شده است. نویسنده نشان می‌دهد که حاصل این تحولات ظهور ساختارهای جدید در اتاق خبر و نسل جدید روزنامه‌نگاران خبره‌‎ فناوری بوده است. در این فصل نتیجه گرفته می‌شود که نسل جدید متخصصان فناوری در اتاق خبر و اثرات ترکیبی تغییر جهت‌های سیاسی- اقتصادی، اجتماعی، نهادی و فناورانه نشانگر همکارانه‌تر شدن روزنامه‌نگاری در گزارش‌گری بحران است.

در فصل آخر، «اتاق خبر متصل شده»، بحث می‌شود که رسانه‌های اجتماعی تا چه میزان فعالیت‌ها و روابط روزنامه‌نگاری بی.بی.سی با مخاطبان را دگرگون کرده‌اند. همینطور چگونگی ارتباط این دگرگونی‌ها با مسائل گسترده‌تر روزنامه‌نگاری، نهادهای رسانه‌ای و فناوری‌ها بحث شده است. بحث‌های اساسی دیگر این فصل توجه به منطق رسانه‌های جدید و تلاش‌های بی.بی.سی برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی در روزنامه‌نگاری و نیز تحلیل پیدایش ساختارها و بازیگران جدید در اتاق‌های خبر است. در این فصل بحث می‌شود که روزنامه‌نگاران از ارزش‌ها و اعمالی استفاده می‌کنند که مختص حرفه‌ آن‌ها است؛ علاوه بر این، در این فصل ارزش‌های دقت، بی‌طرفی، صحّت‌سنجی و توازن و نحوه توجه به آنها به هنگام کاربرد محتواهای رسانه‌های اجتماعی برای تولید و انتشار اخبار در یک سازمان خبری بین‌االمللی سنتی تحلیل می‌شود.

عناوین فصل‌های کتاب به شرح زیر است:

مقدمه: تصمیم بازگشت‌ناپذیر
فصل اول: «آنتی» استفاده از رسانه‌های اجتماعی را آغاز می‌کند
فصل دوم: یاد بگیرید توئیت کنید وگرنه اخراج می‌شوید!
فصل سوم: یک نظم جدید
فصل چهارم: ساختارهای جدید، بازیگران جدید در اتاق‌های خبر
فصل پنجم: اتاق خبر متصل شده
نتیجه‌گیری: بحران‌های جهانی، واکنش‌های محلی
ضمیمه: توضیحی درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید