گزارش پژوهش منتشر شد:

شناسایی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر در تقویت سلامت اجتماعی

شناسایی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر در تقویت سلامت اجتماعی

نسخه الکترونیکی پژوهش «شناسایی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر در تقویت سلامت اجتماعی» با مطالعه موردی شهروندان تهرانی نوشته احسان رحمانی خلیلی در سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

هدف این پژوهش، سنجش میزان سلامت اجتماعی در بین شهروندان تهرانی و شناسایی رابطه متغیرهای مستقل با سلامت اجتماعی افراد است. این مطالعه تلاش می‌کند سلامت اجتماعی را در گروه های مختلف همچون سن، جنسیت، محل تولد، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، پایگاه اقتصادی– اجتماعی، میزان درآمد، قومیت و نوع مالکیت مسکن شناسایی کند.

هم‌چنین تلاش شده رابطه میزان دینداری افراد، رابطه پیوند اجتماعی افراد، رابطه مشارکت اجتماعی داوطلبانه افراد، رابطه حمایت اجتماعی از افراد، میزان رضایت از زندگی، میزان مصرف رسانه‌ای افراد، رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی افراد با سلامت اجتماعی آنان از نظر گذرانده و تبیین شود.

نویسنده در پایان نتیجه می‌گیرد که متغیرهای مستقل انتخاب شده بر سلامت اجتماعی شهروندان موثر است و سلامت اجتماعی به میزان ۳۹٪ توسط پنج متغیر رضایت از زندگی، مشارکت داوطلبانه، حمایت اجتماعی، پیوند اجتماعی و دینداری قابل تبیین است که بیشترین تأثیر به ترتیب مربوط به متغیر رضایت از زندگی، پیوند اجتماعی، مشارکت داوطلبانه، حمایت اجتماعی و دینداری می باشد.


به استناد این پژوهش، تمامی متغیرهای مستقل تحقیق بر سلامت اجتماعی تاثیر مستقیم می‌گذارند و متغیر رضایت از زندگی به عنوان درونی‌ترین متغیر، بیشترین تاثیر مستقیم را بر متغیر وابسته دارد. تمامی متغیرها به جز متغیر درونی مدل بر سلامت اجتماعی علاوه بر تاثیر مستقیم تاثیر غیر مستقیم نیز دارند. متغییر دینداری بیرونی‌ترین متغییر مدل است که بر روی تمامی متغیرها تاثیر مستقیم و غیر مستقیم گذاشته است.

در پایان این مطالعه، پیشنهاداتی برای سیاستگذاری‌های اجرایی مطرح شده که ایجاد اعتماد اجتماعی در میان مردم توسط نهادهایی مثل وزارت کشور، توجه وافر و تلاش مضاعف متولیان دینی کشور، روحانیون و دینداران به ابعاد دینداری جهت ارتقای رعایت اصول اخلاقی به عنوان امری مهم در سلامت اجتماعی در کلانشهرها، تلاش سازمان‌هایی همچون شهرداری و رسانه‌های جمعی در تقویت پیوندهای اجتماعی در حوزه خانواده و همسایگان و همکاران، تلاش برای حفظ و افزایش حمایت‌های اجتماعی رسمی و غیررسمی ازجمله این موارد هستند که هریک به‌طور مبسوط شرح آن‌ها گذشته است.


مشاهده نسخه الکترونیکی








برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید