پژوهش «تجربه‌زیسته زنان در مشاغل کاذب» منتشر شد

پژوهش  «تجربه‌زیسته زنان در مشاغل کاذب» منتشر شد

گزارش پژوهش «تجربه‌زیسته زنان در مشاغل کاذب» نوشته سارا بقایی با نسخه الکترونیکی در سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت.

در این پژوهش به توصیف شرایط زنان در مشاغل کاذب پرداخته شده که رسمأ نقشی در تولید نداشته و فاقد حقوق ثابت، بیمه و شرایطی حقوقی هستند. از همین‌رو تجربه‌زیسته‌ی زنان بازاریاب تهرانی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مطالعه عنوان شده که بازاریابی تبدیل به شغلی زنانه شده که تأثیرات قابل توجهی بر هویت زنان دارد و به‌رغم ورود دموکراتیک و فرایند مدرن عرضه و تقاضا در این شغل که افراد از طریق آگهی‌های استخدامی و فارغ از روابط یا معرف به این شغل ورود پیدا می‌کنند، مشکلات و عدم نظارت مناسب، مواجهات بعدی با این شغل را با شرایطی خاص همراه ساخته است.

هویت باز اندیشیده شده (مبتنی بر خودِواقعی و خودکاذب، ابراز خود و سانسور خود)، ناامنی (اجتماعی، اقتصای،روانی جنسی و عقیدتی)، سبک زندگی (مبتنی بر نیازمالی، عادت، لذت، جاه طلبی و مدرن شدن)، تجربه شغلی (با ویژگی‌هایی چون عرف شغلی، باور به شرکت ایده‌آل، سختی کار، منطق سود، استثمار سلسله مراتبی، درگیری و خروج و کسب تجربه) ، مکانیسم بقا یا استراتژی عملکرد (باز اندیشی بر هویت) و ناآگاهی (نسبت به سازوکارهای بازاریابی و همچنین نسبت به حقوق و قوانین کار) مقولات اصلی حاصل از بررسی تجربه زیسته زنان در این مطالعه است.


نویسنده عواملی چون تقاضای زیاد بازار، ورود آسان، عدم تخصص، عدم تعهد، پاره وقت بودن و... را از جمله دلایل ورود زنان به این شغل دانسته و عدم مقبولیت اجتماعی، منزلت شغلی پایین، استفاده ابزاری، از بین رفتن حریم خصوصی و عدم وجود قوانین و نظارت دولتی و... را ازجمله مشکلات زنان در این شغل برشمرده است.

در پایان پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت اشتغال زنان و حفظ هویت آن‌ها در بستر اجتماع پیشنهاد شده که اجباری کردن گذراندن حداقل سه واحد آشنایی با حقوق اجتماعی و بازار کار برای همه فارغ التحصیلان دانشگاهی، اصلاح و بازنگری قانون مشخصأ براساس پرداخت حقوق بر مبنای جنسیت، مشخص کردن حد و حدود دقیق آزار و آسیب و تجاوز به حریم خصوصی زنان در محیط کار توسط قانون، پذیرش مفاد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل و ایجاد فرصت‌های بیشتر در مشاغل رسمی برای زنان از آن جمله‌اند.


دریافت نسخه الکترونیکی




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید