در قالب گزارش پژوهش منتشر شد:

تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بازی‌های ویدئویی

تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بازی‌های ویدئویی

گزارش پژوهش «تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بازی‌های ویدئویی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. این پژوهش در چهار فصل به بررسی تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بازی‌های ویدئویی با تاکید بر تاثیرات فرهنگی و اجتماعی 20 بازی ویدئویی شاخص، پرداخته است.

در فصل اول این پژوهش، واژگان کلیدی و مفاهیم بنیادین در بازی­های ویدئویی مورد بررسی قرار گرفته و تشریح شده است. در فصل دوم، نگاهی به تاریخچه بازی­های ویدئویی انداخته خواهد و نشان داده که چگونه بازی­های ویدئویی توانستند در طول حدود 30 سال، در میان مخاطبان جای خود را بازکرده و به عنوان یک بخش جدی و مهم در صنعت سرگرمی شناخته شوند. پژوهشگران این اثر تلاش کرده‌اند در این تاریخچه، درباره­ صنعت بازی­های ویدئویی نیز مباحثی ارائه شود که امروز به عنوان یکی از حوزه­های اصلی مطالعات بازی تبدیل شده است.

در فصل سوم این پژوهش، به بررسی نظریه­های اصلی، کلان نگرانه و بنیادین در حوزه «مطالعات بازی» پرداخته شده و در فصل چهارم به تحلیل 20 بازی ویدئویی شاخص و بررسی اثرات فرهنگی آن­ها بر روی مخاطبان ایرانی پرداخته شده است.


پژوهشگران این تحقیق، تلاش کرده‌اند در تحلیل هر بازی، علاوه بر تحلیل بصری، روایی، نشانه شناختی و مانند آن، از مصاحبه با گیمرهایی که بازی مورد نظر را انجام داده­اند نیز برای ارائه تصویری دقیق­تر از بازی استفاده کنند. به استناد این پژوهش بازی ویدئویی یک رسانه­ جدید است و جهان آکادمیک، بازی­های ویدئویی را به عنوان یک رسانه­ جدید و جدی به رسمیت شناخته است و شاخه­ علمی جدید مطالعات بازی، برای پژوهش و بررسی این رسانه­ جدید، وارد آکادمی­های جهان شده است. این پژوهش تأکید می‌کند که بازی ویدئویی، دیگر چیزی بیش از یک بازی است. رسانه ­ای جدید، فعال و اثرگذار که باید بیش از پیش پژوهش­هایی نظام ­مند درباره­ آن صورت داد.

برای مشاهده نسخه الکترویک این پژوهش اینجا کلیک کنید.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید