کتاب «اطلاعات میراث فرهنگی: دسترسی و مدیریت» منتشر شد

کتاب «اطلاعات میراث فرهنگی: دسترسی و مدیریت» منتشر شد

کتاب «اطلاعات میراث فرهنگی: دسترسی و مدیریت» با ویراستاری ایان روتون و جی‌جی چودری و با ترجمه دکتر سید محسن میر و دکتر عباسعلی قیومی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر ‌شد.

دیجیتال‌سازی منابع اطلاعاتی میراث‌فرهنگی در چند سال اخیر به ارائه خدمات اطلاعاتی میراث‌فرهنگی دیجیتال در سطح ملی انجامیده است. منابع اطلاعاتی میراث‌فرهنگی ملموس یا ناملموس می‌تواند از دست‌نوشته‌ها تا متن و تصاویر، منابع شنیداری و دیداری را دربرگرفته و اغلب ترکیبی از انواع مختلف این اشکال باشد. هنگامی‌که این منابع، دیجیتال می‌شوند، گونه جدیدی از میراث‌فرهنگی متولد می‌شود که به‌طور معمول آن را با عنوان میراث‌فرهنگی دیجیتال میشناسند و از آن‌جا که دیجیتال‌سازی اطلاعات میراث‌فرهنگی، منابع بسیاری را می‌طلبد، دسترسی به آن‌ها، باید توسط سیاست‌ها و شیوه مناسب مدیریت شود. (گزیده‌ای از متن کتاب)

کتاب «اطلاعات میراث فرهنگی: دسترسی و مدیریت» با همکاری ۱۸ پژوهشگر از سراسر جهان تهیه شده و تلاش می‌کند تصویری مناسب از پژوهش‌ها و کاربردهای کنونی و نیز روندها و چالش‌های مختلف پژوهش درخصوص ایجاد، دسترسی و مدیریت دیجیتال خدمات و سیستم‌های اطلاعاتی میراث فرهنگی را نشان ‌دهد.

این کتاب که با مقدمه‌ای از دکتر سیدرضا صالحی‌امیری آغاز می‌شود، مشتمل بر ۱۱ فصل است که «مدیریت اطلاعات دیجیتال میراث فرهنگی»، «علوم انسانی دیجیتال و میراث فرهنگی دیجیتال»، «مدیریت اطلاعات میراث فرهنگی: قوانین و شیوه‌ها»، «اطلاعات میراث فرهنگی: مصنوعات هنری و فناوری دیجیتال»، «فراداده در زمینه­ها‌ی فرهنگی؛ از «مانگا» تا آرشیو دیجیتال در محیط اطلاعاتی باز»، «مدیریت میراث فرهنگی: معماری سیستم­های اطلاعاتی»، «کاربران و قابلیت استفاده»، «چارچوبی برای طبقه‌بندی و مقایسۀ تعاملات، دسترسی و کاوش معنی­دار»، «اکتشاف حمایت­کننده و استفاده از آثار میراث فرهنگی دیجیتال: با استفاده از سیستم مسیر پَدس» و «مسائل مربوط به پایداری»، به ترتیب عناوین فصل‌های آن را تشکیل می‌دهند.


در فصل نخست، ویراستاران به معرفی موضوع کتاب پرداخته‌اند. فصل دوم، دربارۀ موضوعات مربوط به وضعیت فعلی و امکانات آیندۀ آنالوگ در برابر خدمات اطلاعات فرهنگی دیجیتال بحث می‌کند و فصل سوم، مسائل متنوع مربوط به سیاست‌های مرتبط با جنبه‌های متفاوت خدمات و سیستم‌های اطلاعات میراث فرهنگی، از دیجیتال‌سازی تا دسترسی و کاربرد، را مورد بحث قرار می‌دهد. در فصل چهارم، بحث توسعه، مسائل و چالش‌های مرتبط با دیجیتال‌سازی انواع مختلف منابع اطلاعاتی میراث فرهنگی مطرح شده و در فصل پنجم، نویسندگان با ارجاع به داستان‌ها وکمدی‌های گرافیکی ژاپنی که مانگا نامیده می‌شود، درمورد نقش فراداده در میراث فرهنگی بحث کرده‌اند. فصل ششم، به چالش‌های پیش‌روی ارائه‌دهندگان خدمات در کشورهای درحال توسعه، در طراحی و معماری کتاب‌خانه‌های دیجیتالی میراث فرهنگی توجه می‌کند و فصل هفتم، به ویژگی‌های کاربران و چالش‌های آنان در استفاده از میراث فرهنگی کتاب‌خانه‌های دیجیتالی و خدمات اطلاع‌رسانی آنها می‌پردازد. در فصل هشتم، چارچوبی برای تحلیل و مقایسۀ تعاملات کاربر در خدمات اطلاعاتی میراث فرهنگی مانند کتاب‌خانۀ دیجیتالی اروپا پیشنهاد می‌شود و فصل نهم، با دیدگاهی انتقادآمیز، چگونگی پشتیبانی دسترسی معنایی در برخی کتاب‌خانه‌های منتخب دیجیتال میراث فرهنگی و سرویس‌های اطلاع‌رسانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در فصل دهم با اشاره به پروژه‌ای پژوهشی تحت حمایت اتحادیۀ اروپا، به کاربرد فنون پشتیبانی از دسترسی به اطلاعات میراث فرهنگی دیجیتال به‌ویژه بخش سفارشات و مصورسازی می‌پردازد. در این فصل، به کلیۀ اقدامات مرتبط با طراحی، توسعه و مدیریت خدمات اطلاعات میراث فرهنگی دیجیتال اشاره شده است که به برخی چالش‌های پایدار دچار هستند. در نهایت در فصل یازدهم، در زمینۀ مسائل اقتصادی، موضوعات پایداری محیطی و اجتماعی اطلاعات میراث فرهنگی به مباحثی پرداخته می‌شود.

در معرفی این اثر آمده که این کتاب به‌عنوان اولین عنوان از مجموعۀ جدید آی‌ریسیرچ در انتشارات فَسِت منتشر شده که هدف آن، تولید کتاب‌های پژوهشی در موضوعات معاصر برای دانشجویان، دانشگاهیان، محققان و دانشمندان علم اطلاعات است که از سوی دانشکده‌های اطلاعات سراسر جهان به تصویر کشیده می‌شود.

کتاب «اطلاعات میراث فرهنگی: دسترسی و مدیریت» مجموعاً در ۲۹۲ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وارد بازار نشر شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید