دکتر بهروز بختیاری در نشست اولویت‌های پژوهشی هنر در دوران کرونا در حوزه تئاتر:

کنشگران حوزه علوم‌تربیتی و مدیریت آموزشی راهکارهای آموزش از راه دور ارائه دهند

کنشگران حوزه علوم‌تربیتی و مدیریت آموزشی راهکارهای آموزش از راه دور ارائه دهند

بهروز بختیاری درباره لزوم توجه به ابعاد استفاده از فضای مجازی و چه باید کردها تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم کنشگران حوزه علوم‌تربیتی و مدیریت آموزشی با همدیگر فکری به حال وضعیت امروز و فردای شرایط موجود بکنند و راهکارهای آموزش از راه دور را ارائه دهند. باید کار پژوهشی جدی در حوزه علوم‌تربیتی انجام شود و به ما بگویند آموزش هنر به‌ویژه آموزش هنرهای نمایشی در حوزه مجازی، چه راهکارهایی دارد. همچنین رصد‌کردن فعالیت‌های پژوهشی هنری در جهان از اقدامات دیگری‌ست که آن‌ها باید انجام دهند.

همزمان با هفته پژوهش نشست «اولویت‌های پژوهشی هنر در دوران کرونا در حوزه تئاتر» با حضور محمدباقر قهرمانی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و بهروز محمودی بختیاری (عضو هیأت‌علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران) دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹ و با دبیری زهرا عبدالله (استادیار پژوهش هنر) به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمد باقر قهرمانی به تاثیر کرونا در حوزه تئاتر اشاره کرد و گفت: اگر به وضعیت اجراها در کشور نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از اجراها جسته و گریخته انجام شده و جشنواره‌های تئاتر تعطیل شدند. این بیماری، تعطیلی‌ها، وضعیت هنرمندان و رحلت آنها ضربه‌های مختلفی را به بدنه تئاتر جهانی وارد کردند. تا چند سالی که ما درگیر این بیماری خواهیم بود باید خود را برای آن آماده کنیم و مهمترین مسئله، تبدیل این تهدید به فرصت است. آنچه که واضح است این است که تئاتر در مقاطع مختلف توانسته خود را حفظ کند و ادامه یابد اما هنرمندان آن، همانند تئاتر نخواهند بود. به همین دلیل شاید لازم باشد که دولت حمایت از هنرمندان داشته باشد. بنابراین در شرایط بحران فعلی، حفظ شأن و منزلت هنرمندان مقوله مهمی است. درباره مقوله پژوهشی نیز می‎توان گفت که همواره پژوهش، مقوله کم‌هزینه‌ای بوده و اعتبارات کمی سراغ آن آمده است. شاید شرایط حاضر فرصت خوبی برای تخصیص اعتبارات به این بخش باشد. پس از کرونا در زمینه تئاتر با مشکلاتی مثل تولید، حفظ تماشاخانه‌ها و غیره مواجه شدیم. مسئله کرونا باعث شد که به راه‌های دیگری فکر کنیم که از جمله مهمترین آن‌ها مسأله مجازی بودن و پذیرش آن توسط همگان است. لذا در زمینه پژوهش نیز این اتفاق یعنی مشارکت‌های جمع‌گونه پژوهشی می‌تواند بیفتد. یک گردهمایی پژوهشی راحت‌تر می‌تواند اتفاق بیفتد و این مسئله می‌تواند با پیوستن استانها به یکدیگر، گردهمایی پژوهشگران و فعالان عرصه‌های تئاتری رقم بخورد. لذا بدین‌گونه ما می‌توانیم از این شرایط ایجادشده به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

ادامه مطلب



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید