با ترجمه زهره سعیدی و رضا ماحوزی به‌زودی منتشر می‌شود:

فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت

فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت

کتاب «فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت» نوشته آنا مارتا گنزالس با ترجمه زهره سعیدی (عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و رضا ماحوزی، (عضو هیأت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی) به‌زودی  ازسوی انتشارات کرگدن راهی بازار نشر می‌شود.

در پشت جلد کتاب آمده است:

سه موضوع عمده‌ای که در این کتاب بررسی شده – یعنی بنا نهادن فرهنگی که حول احترام به آزادی انسان صورتبندی شده باشد، اشتیاق به توسعه علم، تعلیم و تربیت به نحوی که به پیشرفت بشریت کمک کند و بذرهای نظریه‌های نوین اجتماعی- مطالب فراوانی برای درک ظرفیت میراث فلسفی کانت فراهم می‌آورد. کانت ذیل مفهوم فرهنگ دقایق فراوانی را پیش کشیده است، به‌گونه‌ای که می‌توان از آزادی اندیشه و بیان تا مولفه‌های متعدد حکومت مطلوب، سعادت مدنی و درنهایت سعادت اخلاقی و عقلانی را در آن مشاهده کرد. از نظر کانت، اساساً هرگونه طرح و انگیزه‌ای برای تغییر مبانی فرهنگی و حرکت به‌سوی فرهنگ عقلانی یا همان فرهنگ آزادی و اخلاقی مستلزم برنامه‌ریزی و آموزش تدریجی و پیوسته نسل‌های آتی است، نسل‌هایی که نه‌تنها باید صاحبان فرهنگ پیش رو باشند و میراث گذشته را در اختیار بگیرند، بلکه باید متناسب با حرکت روبه جلوی عقل، میراث مذکور را کامل کنند و ارتقا دهند.


برای کانت، عرصه اخلاق و عمل، عرصه آزادی‌ است؛ هم به‌معنای آزادی از تعینات علی جهان جسمانی و مناسبات اجتماعی و فرهنگی و دینی پیرامون و هم به‌معنای فراتر رفتن از هرگونه حدو مرزی که وجود محدود آدمی مقتضی آن است. به عقیده او، آدمی به اقتضای طبیعت و مشیتی که برای او درنظر گرفته شده است، روبه سوی وحدت تمامی عقول، ملت‌ها و حکومت‌ها دارد؛ مشروط بر اینکه انسان‌ها آگاهانه به این حرکت بنیادین توجه داشته باشند و خود به اقتضای شرایط تاریخی و سطح رشد عقل، فرهنگ را بنیان‌گذاری کرده و آموزش را متناسب با آن تنظیم کنند.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید