کتاب «ارتباطات؛ یک پسارشته» ترجمه می‌شود

آیا این کتاب حوزه نظری رشته ارتباطات در ایران را دستخوش تغییر می‌کند؟
کتاب «ارتباطات؛ یک پسارشته» ترجمه می‌شود

کتاب «ارتباطات؛ یک پسارشته» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه می‌شود. این اثر نگاه جدیدی به رشته ارتباطات دارد و آن را برتر از یک میان‌رشته، به عنوان دانشی فرارشته‌ای معرفی می‌کند.

این کتاب، بینشِ مخاطبِ عام و خاص را به رشته ارتباطات به مثابه حوزه‌ای که پیوند تنگاتنگ با سایر حوزه‌ها و رشته‌های علوم انسانی و پایه دارد، ارتقا می‌دهد. همچنین مخاطب را با پیچیدگی‌ها و متغیرهای مختلف حوزه نظری ارتباطات بیشتر آشنا می‌کند و در این مسیر از رویکردهای ایجابی و سلبی توامان بهره می‌برد. در واقع اثر مذکور می‌تواند حوزه نظری رشته ارتباطات در ایران را دستخوش تغییر کند و دستورکار جدیدی برای نظریه پردازی در این حوزه ارائه دهد.

همچنین، با توجه به نگاه پژوهش‌محورِ نویسنده، می‌توان امیدوار بود این اثر حوزه پژوهشی رشته ارتباطات و مطالعات رسانه را غنی‌تر سازد و امکان فعالیت بیش از پیش سایر رشته‌های علوم انسانی در رشته ارتباطات را فراهم آورد. به بیان دقیق‌تر، بینش عملی این کتاب امکان آشنایی هر چه بیشتر رشته‌های مختلف علوم انسانی در کشور را با رشته ارتباطات و مطالعات رسانه فراهم می‌کند و غنایِ بیشتر پژوهش‌های ارتباطاتی و رسانه‌ای را رقم خواهد زد. از این منظر، ترجمه این کتاب قادر است بسیاری از خلاهای نظری و پژوهشی رشته ارتباطات را مرتفع سازد و زمینه‌ای برای حل مسائل مختلف مطالعات رسانه در کشور ایجاد کند.


این کتاب دارای پنج فصل است؛ فصل اول، چندپارگی و فراتخصص­گرایی جاری در مطالعات ارتباطات را بررسی می­کند و این موضوع را پیش می­برد که چرا ارتباطات همچنان عمیقا پخش و جدا باقی مانده است. این شرایط تا حدودی نشان‌دهنده به‌هم‌ریختگی جاری دانش آکادمیک در سراسر رشته­ها و حوزه­هاست. از طرف دیگر این وضعیت نتیجه مولفه‌های مشخص در مطالعات ارتباطات نظیر سابقه و تبارشناسی چندرشته­ای آن و نیز تفاوت­ها و بحث­های دائمی درباره تعریف ارتباطات است.

فصل دوم نقشه راهی از مطالعات ارتباطات با تشریح دسته‌­های پژوهشی ارائه می­‌دهد و بحث می­کند که وضعیتِ پراکنده این مطالعات اصلاح‌نشدنی است. نویسنده معتقد است این موضوع نباید مایه نگرانی باشد و باید به صورت عمل­گرایانه به مثابه خروجیِ اجتناب­ناپذیرِ مجموعه­ ناخواسته­ای از دغدغه‌­های پژوهشی به آن نزدیک شد.

فصل‌های سوم و چهارم نیز به تجزیه و تحلیل دو پیشرفت رایج می­‌پردازد، پیشرفت­هایی که بیش از پیش مطالعات ارتباطات را چندپاره کرده­ است: دیجیتالی‌شدن زندگی اجتماعی و جهانی‌سازی دانش آکادمیک. همان‌طور که ارتباطات دیجیتالی به موضوع مطالعه رشته‌­ها و حوزه­‌های متعدد بدل می­شود، بیش از پیش (مسئله) فقدان هسته هستی‌­شناختی مطالعات ارتباطات را آشکار و عمیق می­کند. همزمان، جهانی‌سازی مطالعات ارتباطات نیز لایه­های پیچیده‌ای را در اطراف این موضوع و چارچوب­های تحلیلی آن اضافه می­کند. با در نظر داشتن این شرایط، وسعت پژوهش بسیار قابل توجه است. مطالعات ارتباطات در جهت­های مختلف نظری و هستی­شناختی پاره پاره شده است، مطالعاتی که چندسو، پرجنب‌وجوش و درهم برهم است. این شرایط ارتباطات را به یک پسارشته بدل کرده است، موضوعی که در فصل 5 به آن پرداخته می­شود.

سیلویو وایسبورد، استاد رسانه و امور عمومی دانشگاه جورج واشنگتن، نویسنده این کتاب است و محسن گودرزی، دانش آموخته ارتباطات، که پیشتر کتاب «رسانه و سیاست در دنیای درحال جهانی‌شدن» را درپژوهشگاه ترجمه کرده این بار کتاب «ارتباطات؛ یک پسارشته» را که سال 2019 منتشر شده در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه ترجمه می‌کند.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید