در دوران کرونا:

بیش از ۶۹ درصد ناشران، از فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی استفاده کرده‌اند

بیش از ۶۹ درصد ناشران، از فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی  استفاده کرده‌اند

مطابق با نظرسنجی آذر ۹۹ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۶۹.۳ درصد ناشران از فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات استفاده کرده‌اند. این خبر را سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرده است.

به استناد خبر منتشرشده در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مطابق با نظرسنجی آذرماه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۶۹.۳ درصد جامعه آماری ناشران از فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات استفاده کرده است که تنقیح‌های قابل توجه و رو به تکاملی را نشان می‌دهد. فضای اطلاع‌رسانی، از تبدیل دیتا به متن به تولید پادکست، قصه، روایت، نقالی به‌عنوان یکی از هنرهای کهن برای تبلیغ کتاب متحول شده است.

 علاوه بر بحث تبلیغ کتاب در فضای مجازی فروش کتاب در این فضا نیز توسعه پیدا کرده است. براساس نظرسنجی آذرماه پژوهشگاه، ۵۰ درصد ناشران مورد پرسش قرار گرفته، از فضای مجازی برای فروش کتاب استفاده می‌کنند. ساحت دیگر توسعه کتاب‌های الکترونیکی است که روند رو به رشدی را از میزان تولید نشان می‌دهد.

 در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی ایرانیان نیز، این پیمایش نشان می‌دهد که ۴۶.۶ درصد مردم ایران کتاب می‌خوانند و از این تعداد ۱۹.۲ درصد کتاب الکترونیکی و از این تعداد ۱۰.۲ درصد بیش از کتاب کاغذی، کتاب الکترونیکی مطالعه می‌کنند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ذائقه مصرف ایرانی‌ها در مطالعه تغییر کرده و جدید محسوب می‌شود.


براساس نتایج پژوهش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در آذر۹۹، ۶۰ درصد ناشران معتقد بوده‌اند حداقل ۴۰ درصد به بالا صنعت نشر از شیوع ویروس کرونا خسارت دیده است.

براساس این نظرسنجی،  ۶۷.۸ ناشران، کتاب چاپ اول منتشر کرده‌اند که ۲۴ درصد از این تعداد بیش از ۱۰ عنوان چاپ نخست داشته‌اند که نشان‌دهنده علاقه، شیفتگی و توجه جامعه نشر به فضای تولید اندیشه است و کرونا مانع از تحرک نبوده و علاوه بر این تلاش ناشران در حد قابل قبولی جریان نشر را تداوم بخشیده است.


اخبار مرتبط:




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید