بازی خبری در مقابل فیک‌نیوزها

از سلسله یادداشت‌های بازی‌های رایانه‌ای/ اسماعیل افقهی
بازی خبری در مقابل فیک‌نیوزها

بازی خبری نه تنها در محافل علمی و صنعتی رسانه در ایران بلکه در دنیا نتوانسته است به جایگاهی که در دهه اول قرن بیست و یکم انتظار می‌رفت، دست یابد. عوامل مختلفی در عدم موفقیت این حوزه تحقیقی و صنعتی وجود دارد که اصلی ترین آن احتمالاً به ویژگی های خبر مربوط می‌شود. اصل تازگی خبر و طول عمر کوتاه آن باعث شده است تا بازی خبری نیز متأثر از آن نتواند موفقیت قابل توجهی کسب نماید؛ همین امر باعث شده است تا تعداد بازی‌های خبری که تاکنون تولید و منتشر شده‌اند انگشت‌شمار باشند. همین وضعیت خلاً تحقیقی را نیز نشان می دهد و لذا پژوهشگران می‌توانند با بررسی ابعاد مختلف ادبیات موجود در عرصه بازی خبری چشم اندازها و فرضیات جدیدی را برای توسعه این حوزه اتخاذ کنند.


یکی از مواردی که بازی خبری می تواند برای رفع آن ورود کند مقابله با اخبار و اطلاعات نادرستی است که در فضای مجازی شایع می شود. لذا، علاوه بر بحث سواد رسانه ­ای، یکی از راه هایی که از دید آموزشی برای مقابله با فیک نیوزها می تواند مطرح شود بازی خبری است. اخیراً بازی به نام Breaking Harmony Square توسط پژوهشگران دانشگاه کمبریج انگلستان با همکاری نهادهای علمی و سیاسی انگلستان و آمریکا تولید و عرضه شده است. 

خالقان این بازی آن را یک بازی آنلاین کوتاه و رایگان با رویکرد اجتماعی برای مقابله با اطلاعات نادرست (Misinformation) در زمان انتخابات سیاسی معرفی می کنند؛ آنها از بازی «شکست میدان هارمونی» به واکسیناسیونی (Inoculation) برای مقابله با ویروسی همچون اطلاعات نادرست سیاسی تعبیر می کنند. هدف از این بازی به گفتۀ سازندگانش کشف تاکتیک ها و تکنیک های دستکاری است که تولیدکنندگان فیک نیوزها برای گمراه کردن مخاطبان خود، جذب فالوور و بهره گیری از تنش های اجتماعی برای رسیدن به یک هدف سیاسی استفاده می کنند. آنها اظهار می کنند که فضای بازی بگونه ای است که فعالیت نادرست بازیکن باعث می شود که عرصه آرام دموکراسی وارد تنش شود و غوغاسالاری حاکم شود. آنها تأکید دارند که در این بازی، فرد یاد می گیرد که چگونه اطلاعات نادرست در عرصه سیاسی تولید و پخش می شود.


سازندگان عنوان می کنند که نکته جالب توجه بازیِ هارمونی اسکوئر این است که بازیکن در شروع بازی به عنوان سردستۀ پخش اطلاعات نادرست گماشته می شود تا با ایجاد اختلاف نظرها در جامعه و قرار دادن اعضای شبکه های اجتماعی در مقابل هم، وضعیت حاضر را به چالش بکشاند و فالوورها و لایکهای فراوانی برای مطرح شدن جذب نماید. از بخش های قابل توجه در این بازی می توان به اشتراک پست های طنزآمیز اعضا در یک شبکه اجتماعی خیالی اشاره کرد؛ همچنین مانند خبرگزاری ها و سایت های خبری، تیترهای طنزآمیز خبری در یک تیکر خبری (News Ticker) در بالای صفحه نمایش، نشان داده می شوند. در نهایت، فعالیت نادرست بازیکن باعث می شود که میدان (Square) از حالت منظم و هماهنگی که در ابتدای بازی برخوردار بود به یک مرکز هرج و مرج تبدیل شود. این بازی بخاطر اغتشاشات اخیری که مرتبط با انتساب ریاست جمهور جدید ایالات متحده امریکا در کاخ سفید به وقوع پیوست می تواند حائز اهمیت باشد.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید