در قالب نسخه الکترونیکی منتشر شد:

مسائل اجتماعی معاصر

مسائل اجتماعی معاصر

نسخه الکترونیکی کتاب «مسائل اجتماعی معاصر» نوشته وینسنت ان. پاریلو و ترجمه انور محمدی بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت.

این کتاب، مسائل اجتماعی آمریکا را با استفاده از رویکردهای مختلف تبیین و تحلیل می‌کند. نویسنده در این کتاب با بیان اینکه تفکر عمومی مردم آمریکا راجع‌به برخی مسائل اجتماعی تغییر کرده، وقوع برخی رویدادها و تغییرات اجتماعی در این کشور را از دلایل موثر در آن برمی‌شمارد که مرگ و تخریب ناشی از حضور آمریکایی‌ها در جنگ افغانستان و عراق، افزایش دلواپسی مردم آمریکا در مورد حملات تروریستیِ بیشتر و به تبع آن، تغییر رفتار آن‌ها در مسافرت‌های هوایی، بازدیدهای شهری، و شرکت در رخدادهای عمومی، ضعف اقتصادی کشور در سال‌های اخیر و به تبع آن، از دست‌رفتن مشاغل، کاهش ارزش حساب‌های بازنشستگی، و فرصت‌های محدود برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، فساد رفتاری در شرکت‌های غول‌پیکری مثل ورلدکام و انرون، افزایش هزینه‌های مراقبت بهداشتی و... ازجمله آن‌ها هستند. در عین حال جرم، مواد مخدر، نواقص نظام آموزشی، فجایع زیست‌محیطی، بی‌خانمانی، رشد جمعیت، فقر، نژادپرستی، تبعیض جنسی، خانوادهای تک‌والد، تنزل زیرساخت‌های شهری و خشونت هم، ازجمله موارد موثر در ایجاد تفاوت‌های عمده بین وضعیت آرمانی آمریکا و واقعیت آمریکا دانسته شده‌ است.

کتاب «مسائل اجتماعی معاصر» مشتمل بر ۱۴ فصل است که «جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی»، «فرد در جامعه مدرن»، «جمعیت و محیط‌زیست»، «مسکن و شهرنشینی»، «قدرت، کار و محل کار»، «فقر و طبقه اجتماعی»، «نابرابری جنسیتی و دگرجنس‌گرایی»، «نژاد و روابط قومی»، «جرم و خشونت»، «خانواده»، «مراقبت بهداشتی»، «آموزش برای توده‌ها»، «سوء‌استفاده الکل و داروی مخدر» و «رفتار جنسی» عناوین فصل‌های آن هستند.

هرفصل از این کتاب، با بخش مختصری با عنوان بستر تاریخی اجتماعی آغاز می‌شود که هر مسأله اجتماعی را از دیدگاهی مطرح می‌کند. با این حال، تمرکز اصلی بر مسائل امروزی ایالات متحده، روابط درونی، و دلایل ماندگاری آن‌هاست. کتاب همچنین تاکید می‌کند که چگونه تعاریف اجتماعی مسائل، علل درک شده و راهکارهای صورت‌گرفته را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.


درباره ویژگی‌های این کتاب در قسمت پیشگفتار آن، آمده که در هر فصل نظریه و محتوا به هم آمیخته است و هر فصل چهار دیدگاه کارکردگرایانه، تضاد، فمینیستی، و کنش متقابل‌گرایانه را شامل می‌شود. فصل ۲ این کتاب، دیدگاهی کلان در مورد جامعه مدرن و ناخرسندی­‌های آن ارائه می­‌کند، که از طریق نشان‌دادن فرایند جامعه‌­شناختی پیوند مسائل فردی با شرایط اجتماعی، مشوق تخیل جامعه‌­شناسی است. انتهای هر فصل، بخشی با عنوان فکرکردن به آینده گنجانده شده که خواننده را «به سوی» موضوع کشانده، برای آن‌ها مجموعه‌ای از پرسش‌ها درباره آنچه که در آینده با آن  مواجه می‌شوند، و قدم‌هایی که برای حل یک مسأله باید بردارند، را مطرح می‌کند.

هم‌چنین هر فصل دارای بخشی باعنوان جهانی‌شدن مسائل اجتماعی است، که به مقایسه میان فرهنگی برای گسترش دیدگاه خواننده و ارائه اطلاعاتی درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های آن مسائل می‌­پردازد.


مشاهده نسخه الکترونیکی




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید