به‌زودی منتشر می‌شود:

بازی رقابت؛ عوامل رقابت‌­پذیری صنعت بازی‌‏های رايانه‌‏ای ايران

بازی رقابت؛ عوامل رقابت‌­پذیری صنعت بازی‌‏های رايانه‌‏ای ايران

کتاب «بازیِ رقابت؛ عوامل رقابت‌­پذیری صنعت بازي‌‏هاي رايانه‌‏اي ايران» نوشته یوسف خجیر، مقداد مهرابي و بهزاد توفيق‏‌فر به‌زودی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

اين پژوهش سعی دارد باتوجه به اهمیت رقابت‌پذیری رسانه‌ها و به‌خصوص بازی‌های رایانه‌ای، با استفاده از آخرين مدل رقابت‌‏پذيري صنايع (مدل الماس)، به درك موقعیت‌های رقابتي صنعت بازی‌های رايانه‌‏اي ايران بپردازد و پیشنهادهایی را برای ارتقاي رقابت‌‏پذيري آن ارائه کند.

این کتاب مجموعاً از پنج فصل تشکیل شده است که در فصل اول و پس از مقدمه، به ضرورت و اهميت موضوع پرداخته‌ شده و نیم‌نگاهی نیز به پژوهش‌های مرتبط دیگر و تاریخچۀ بازی‌های رایانه‌ای در ایران و جهان شده است. در فصل دوم، برای آشنایی خوانندگان کتاب، مکتب‌ها و نظریه‌های رقابت‌پذیری به‌طور خلاصه مرور شده و در پایان این فصل، نظریۀ محوری این پژوهش که مدل الماس پورتر است، به‌طور مبسوط‌تر توضیح داده شده است. فصل سوم، به بیان جامعۀ آماري و نمونه، مراحل انجام پژوهش و نتایج اولیۀ به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها و پرسش‌نامه‌های ارائه‌شده به خبرگان اختصاص داده شده است. در فصل چهارم، يافته‌‏هاي پژوهش و بسط و شرح آن‌ها در چارچوب مدل الماس پورتر ارائه شده‌ و اولویت‌بندی آن‌ها از نظر خبرگان نیز آورده شده است. فصل آخر کتاب نیز شامل نتيجه‏‌گيري است که در آن، بحث و بررسي موضوع و پیشنهادهای پژوهشگر برای عوامل رقابت‌پذیری با امتیاز بالا ارائه شده است.


در بخش نتیجه‌گیری این کتاب،۶  نقطۀ کانونی مشتری، راهبرد، تأمین، اینترنت، ارتباطات و سرمایه‌های انسانی، به‌عنوان عواملی که بیشترین میانگین امتیاز را از نظر خبرگان دریافت کرده‌اند، آورده شده است. ذیل هریک از این عوامل، لزوم توجه به مواردی چون دريافت و ارزيابی مستمر بازخورد از مشتريان، امکان ارتباط مستقیم با مشتریانی که برای بازی هزینه می‌کنند، دسترسي به بزرگ‌داده‌هاي كشور، تدوین و اجرای نقشۀ راهبرد مدون، تخصصی شدن بازی‌سازی برای پلتفرم‌های مختلف (گوشی، رایانه و...)، الگوی رو به رشد دسترسی به اینترنت و پهنای باند، حضور شرکت‌های خصوصي ارتباطات و اينترنت، دسترسی به اینترنت همراه در اغلب نقاط کشور، سهولت استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و تلفن‌همراهی، حضور شرکت‌های خارجی در ایران و برعکس، حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی، تعهد بالای نیروی کار و همدلی بخش‌های مختلف در عین رقابت، جوان و باانگیزه بودن نیروی انسانی و ایجاد رشتۀ بازی‌سازی در دانشگاه‌ها یادآوری شده و به ازای هرکدام از آن‌ها، یک پیشنهاد اجرایی داده شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید